Det er en av reguleringsendringene som nå legges ut til offentlig ettersyn. Den lengste tunnelen i prosjektet skulle etter opprinnelig plan være 10,2 kilometer, men blir nå bare 9,6 kilometer lang. Om man kommer kjørende fra Harstad blir innkjøringen på sørsiden av Fiskfjorden, med utkjøring i Kanstadbotn, cirka fem kilometer før rundkjøringen i Gullesfjordbotn. Nå vil vegvesenet flytte tunneltraseen lenger nord, under Sørdalen.

– Innkortingen på tunnelen blir på 600 meter. Vi krysser bare litt annerledes i fjellet, vi krysser svakhetssonen lenger nord, forklarer prosjektleder Reidar Johansen i Statens vegvesen.

Kortere tunnel får ikke noen betydning for trafikantene, annet enn at endret trase reduserer stigningen i tunnelen fra to prosent til 0,5. Tunellen skal gå under bakkenivå så den påvirker ikke, eller endrer andre eksisterende forhold i planområdet.

Årsaken til at vegvesen nå gjør endringer, er de dårlige grunnforholdene i området, som har medførte tre lange og kostnadskrevende bruer i vedtatt reguleringsplan.

Disse kostnadene var ikke med når kostnadsrammen til prosjektet ble beregnet. Derfor må veivesenet nå kutte andre kostnader på strekningen Kåringen – Fiskefjorden.

– Vi kutter nå kostnadene med 500 millioner og har oppnådd det vi ønsker med de omreguleringene vi nå gjør. Om høringsrunden nå går greit, så får vi vedtatt planene for veien i Lødingen og Tjeldsund før sommeren, sier Johansen.

Les mer: Må spare inn E10-millioner

De andre endringene som nå er legges ut på høring er Djupfesthamn i Lødingen, der dårlige grunnforhold gjør at de legger brua lenger inn i bukta. I Forvika i Lødingen dropper de sjøfyllingen på grunn av de dårlige grunnforholdene, og legger veien lenger inn i terrenget, noe som medfører skredsikringstiltak der.

Den fjerde endringen som gjøres nå, er nedkorting på tilkoblingsveien mellom dagens E10 og ny E10 i Fiskfjorden, fra 150 til 40 meter.

– Det kom veldig få innspill når vi varslet planoppstart før jul, så vi får se hva som skjer når vi nå legger dette ut til offentlig høring. Men vi har hatt en god dialog med kommuner, sektormyndigheter og reindrift, så det kan se ut som det går greit, sier Johansen.

Høringsfristen er satt til 2. mai. Rammen for prosjektet i NTP for hele utbyggingen av strekningen Tjeldsundbru- Langvassbukt er på 8,4 milliarder kroner (i 2017).

Parallelt med høringen pågår for tida grunnundersøkelser i Kongsvikdalen. Vegvesenet regner med å være ferdige i Kongsvikdalen denne uka. Etter påske blir det grunnundersøkelser ved Forvik i Lødingen og Gausvik i Harstad.

Les mer: Sjekker grunnen for nye E10

Les også: - Nå er det Fauskevåg-Harstads tur

Fakta

Hålogalandsvegen prosess

Høst 2018: Lokalpolitisk behandling av bompengesak

Vår 2019: Vedtatt stortingsproposisjon for finansiering/igangsetting

Høst 2019: OPS-konkurranse leverandør