Aronsen mener dagens samfunn er preget av et sterkt fokus på utseende, fasade og prestasjoner.

Angst og depresjon

– Vi har en generasjon ungdom som rapporterer om angst, depresjon, utbrenthet og andre psykiske utfordringer. Som engasjerte politikere må vi tørre og ta grep for å motvirke denne trenden, sier Aronsen.

Derfor vil han innføre ulike restriksjoner når det gjelder å vise retusjert – eller uekte – reklame av superslanke modeller i det offentlige rom i Harstad. Ikke minst fordi en SIFO-undersøkelse viste at 85 prosent av tenåringsjentene opplever kroppspress, og hele 67 prosent av dem oppga reklame som største årsak til det.

– Ungdommene er klar over at bildene er retusjert, men blir likevel påvirket av det de ser, sier Aronsen.

Noterer kalorier

Han er selv 23 år, og opplever kroppspresset blant ungdommer i sin omgangskrets.

– Folk på min alder – spesielt jenter – er uhyre opptatt av kropp og mat. De noterer nøye hvor mye mat de spiser, og stopper når kalorigrensen er nådd. Da går de heller sultne resten av dagen. Også blant guttene er det et økende kroppspress. Da jeg var yngre var det et fåtall gutter på min alder som trente. Nå gjør nesten alle det. Målet er å få store muskler og sixpack, sier Aronsen.

Hinsides kroppsideal

Han mener bloggerne har et stort ansvar i denne sammenhengen.

– De mest populære bloggerne reklameres for et helt hinsides kroppsideal. Disse bloggerne har lesere helt ned i 10 årsalderen, unge jenter som er lett påvirkelige, sier Aronsen.

Aronsen tar saken opp i en interpellasjon i kommunestyret torsdag. Han håper på en fruktbar debatt, der politikerne sammen kan finne gode løsninger for hvordan man skal forholde seg til reklame av modeller som fremstår superslanke etter at bildet er blitt retusjert.

– Vil du forby retusjert reklame?

– Nei, det tror jeg blir vanskelig å håndheve. Mitt mål er at kommunen legger føringer for hvilke reklame som tillates i det offentlige rom. Dessuten håper jeg at de store kleskjedene tar de politiske signalene og tenker seg om før de henger opp bilder av modeller som er retusjert til det ugjenkjennelige, og som er skapt av en kommersialisert reklamebransje som bruker penger på unge menneskers usikkerhet. Retusjeringen har skapt et skjønnhetsideal alle strekker seg etter, men som ingen kan nå. Dette har sterk innvirkning på unge mennesker, sier Aronsen.

Merking eller forbud

Venstre-politikeren viser til at flere kommuner, deriblant Tromsø, Kristiansand og Trondheim, har innført reguleringer på innholdet som kan vises på reklameplasser som kommunen eier.

– Felles for kommunene er at de foreslår å merke, eller forby, reklame som fremstiller mennesker og kropper på feil måte.

Aronsen viser til SIFO-undersøkelser som viser at barn og unge mellom 8 og 19 år sier at de er opptatt av slank kropp. En WHO-rapport fra 2017 avdekket at én av tre 12-åringer føler seg tykke, til tross for at de fleste hadde normal vekt. Helsesøstre, leger og psykologer rapporterer at barn ned i 8-årsalderen snakker om slanking, silikon og Botox. Det er mange årsaker til kroppspresset. En av dem er retusjert reklame, og der kan vi gjøre noe, sier Even Aronsen.