Men Monica Lauritzsen og Jonny Storvoll Stenhaug ville det annerledes. Etter at Bohus-butikken gikk konkurs, sto de uten jobb. De fikk tilbud om jobb hos de andre møbelbutikkene, men takket nei. De ville jobbe for Bohus.

– Den forrige butikken var en fantastisk arbeidsplass i mange år. Når ingen andre ville satse, måtte vi gjøre det selv, sier de.

Men utfordringene virket uovervinnelig. Mange mente byen hadde for mange møbelbutikker, og ingen banker ville låne dem penger.

– Til høsten er det fire år siden vi åpnet. Hvert eneste år har vi gått med overskudd, og i fjor nærmet vi oss 19 millioner i omsetning, med et overskudd på vel 700.000 kroner.

De forteller om tøffe år, men de hadde ikke noe valg, for de hadde lagt alle sparepengene og litt til i bedriften.

– Når man bruker 1,5 millioner kroner av egne penger. Da er det ingen vei tilbake. Man står på døgnet rundt, for vi hadde ikke råd til å mislykkes, sier de.

I løpet av disse årene har de hatt et samlet overskudd på over to millioner kroner, noe som har kommet de fem ansatte til gode.

– Vi har ikke tatt utbytte, men gitt bonus til de ansatte. Dette er en ordning vi har bestemt oss for å beholde, for alle gjør en fantastisk jobb. Uten deres engasjement og stå på vilje, hadde ikke dette eventyret vært mulig, sier de.

Flinkest i klassen

De har det minste butikkonseptet i kjeden, men de er likevel blitt lagt svært godt merke til.

– Under kjedesamlinger er vi flere ganger blitt trukket fram. Selv i Bohus var det noen som ikke trodde det var mulig å få en så liten butikk til å gå rundt, men vi har vist at det er mulig. Det er ikke størrelsen det kommer an på, sier de.

Kvalitet er viktig

På spørsmål om hva de gjør, som får kundene til å handle hos dem, til tross for den harde konkurransen, kommer det samstemt:

– Servicen. Vi skal være best på kundebehandling. Kunden skal bli sett og føle seg godt ivaretatt, smiler de.

Mens vi sitter i intervjuet, kommer det et par og ser på møbler. Lauritzsen er raskt hos dem, og hun spør også om de fortsatt er fornøyd med det de allerede har kjøpt.

– Jeg husker ofte hva kunden har kjøpt, og det er noe de setter stor pris på, sier hun.

De forteller at kvalitet er viktig for mange, og det er ikke uvanlig at de selger en seng til 30-000-40.000 kroner, en stol til 20.000 kroner eller dyre pyntegjenstander.

– Det hender vi har kunder, ofte menn, som kjøper hele utstillingen. Han skal ha duken, serviettene, glassene, stolene og bordet. Vi står ikke i veien, for alt i butikken er til salgs, smiler de.