Selv om arbeidene ifølge Sollied så langt har gått etter planen, er det fortsatt for mye som gjenstår til at det er mulig å være sikre på at ikke uforutsette ting kan oppstå.

Utenfor Harstadpakken

– Samtidig med opprustingen av veien gjør vi en svært omfattende utskifting og oppgradering av vann- og avløpssystemet for Harstad kommune på den aktuelle strekningen.

– Her er det en god del gammelt utstyr under bakken som tidligere ikke ble dokumentert da det ble lagt. Noe av det vi har avdekket stammer fra like etter krigen.

– Uansett blir alt som måtte komme av merkostnader knyttet til dette arbeidet helt og fullt belastet innenfor Harstad kommunes rammer, og holdes utenfor Harstadpakkens budsjett, forsikrer Sollied.

– Asfalt kan bli et problem

Det meste av jobben langs Hagebyveien som er knyttet til Harstadpakken er arbeider som pågår over bakken.

– For tiden skjer det meste av arbeider i området ved Kleivasvingen, der store steinmasser fjernes fra bergknausen som ligger der.

– Så langt har arbeidene over bakken gått etter planen, forteller Sollied.

– Jeg tør likevel ikke bastant påstå at vi blir ferdige som planlagt i oktober/november i år.

– Et problem som kan oppstå ved ferdigstillelse på dette tidspunktet, er hvorvidt det er mulig å legge asfalt så sent på året.

– Dette og andre mulige utfordringer kan jeg imidlertid si mer sikkert noe om når fellesferien nærmer seg, sier han.

Skjønner at folk stiller spørsmål

For tiden er det ifølge Sollied mellom 20–30 personer i sving med arbeidene på Hagebyveien.

– I tillegg har vi to kontrollingeniører fra Statens vegvesen pluss et HMS-støtteapparat og naturligvis Hans Arne Haugland som er prosjektleder for hele Harstadpakken.

– Jeg skjønner at folk stiller spørsmål rundt fremdriften, men utfordringene fremover vil fortsatt være arbeidene under bakken.

– Jeg er imidlertid optimist, og satser på ferdigstillelse både på budsjett og innen tidsfristen til høsten, sier Ole Sollied.

steinmasser: Adskillige kubikk steinmasser skal fjernes rundt Kleivasvingen. Foto: Andreas Isachsen