Nav klarer ikke å tilby den arbeidskraften som markedet etterspør.

Dette sier markedsrådgiveren i bedriftsmarkedet, Bjarne Glad (61) hos Nav Harstad.

Arbeidsledigheten har vært synkende i over ett år nå, og Bjarne Glad kan fortelle at den er ekstremt lav. I februar var arbeidsledigheten på 1,7 % i Harstad, 1,4 % i Tromsø og gjennomsnittet for Troms fylke var på 1,7 %. Det betyr at Nav ikke klarer å tilby det bedriftene etterspør. Arbeidsstyrken (de som er mellom 15–74 år) har vært stabil og økte litt i 2016. Arbeidskraften som etterspørres er blant annet fagarbeidere innenfor bygg og anlegg, helse, barnehage, kokk og renhold.

I tillegg etterspørres de med bachelor innenfor regnskap, helse og undervisning. Det er stor mangel av førskolelærere og det er i tillegg behov for tungtransportsjåfører. Innenfor varehandel kan det se ut som at de ikke er fullt så opptatt av fagbrev, men heller personlige egenskaper samt at varehandel har et ganske stort forbruk av deltidsstillinger. Det etterspørres en del merkantilt personell (innenfor kontor og regnskap) noe som sannsynligvis er en følge av at aktiviteten har vært høy over tid, og på ett eller annet tidspunkt gir dette ringvirkninger og man må øke administrasjonen.

Bjarne presiserer at det er viktig at alle som er reelle jobbsøkere, selv om de for tiden går på sluttpakker eller annet, registrerer seg hos Nav. De får ofte spørsmål fra arbeidsgivere om de kan plukke ut et begrenset antall søkere til en ledig stilling og da er det de som er registrert som blir plukket ut.

Fremover i tid

Hva er prognosene fremover?

– Vi ser ett år av gangen og vi er spente på hva bedriftsundersøkelsen som kommer i april vil fortelle oss. Bjarne tror at arbeidsledigheten vil være stabil eller synkende i vår region. Fremover skal Harstadpakken ferdigstilles i 2020, prosjektet Evenes flyplass skal vare i 6 år med oppstart i høst og Hålogalandsveien Snubba-Kanstadbotn er på gang. Dette er store prosjekt, som vil gi mange lokale arbeidsplasser.

For det første så forventes det at etterspørselen etter fagarbeidere innenfor bygg og anlegg vil vare og kanskje øke i lang tid fremover. Deretter vil turismen og særlig vinterturismen øke. Bare i 2016 ble det åpnet 15 nye reiselivsanlegg i Troms. Den tredje store vekstnæringen er havbruk. Ifølge Bjarne er det store prosjekter på gang og stikkordet er havfarm med Nordlaks i spissen. Det er et slags «skip» som er på tegnebrettet, hvor det skal være en svær båt som ligger på svai ute i åpent hav med merder inni. Det skal være mer bærekraftig, redusere behovet for medisinering, og man kan kvitte seg med lakselusproblemet. Dette kommer til å gi ringvirkninger og de må ha supplybåter som kan kjøre forsyninger fra fastlandet og ut til disse anleggene. Til sommeren leveres verdens første helelektriske supplybåt fra Grovfjord Mek. Verksted.

Det vil kunne bli noe økt sysselsetting innenfor oljenæringen i nord. Dessuten kommer oljenæringen til å bli grønnere med neste generasjon supplybåter til oljerigger som skal drives på gass. Den veksten som kommer i oljenæringen fremover planlegges å bli mye grønnere fremover. Spådommen om at teknologi skulle ødelegge arbeidsmarkedet har ikke gått i oppfyllelse og vil nok ikke endre seg nevneverdig i uoverskuelig fremtid.

Arbeidsinnvandring

Det har vært ganske høy arbeidsinnvandring til vårt område og flyktningstrømmen har vært stor. Flyktningstrømmen stoppet opp i fjor og nå har vi utfordringer med å integrere dem i arbeidslivet. Vi ser hvor utfordringene er, men vi har ikke funnet hele løsningen på dette. En av de store utfordringene ligger i det språklige. Vi pøser på med språkopplæring, så får vi se hvordan det går. Alle AMO kurs er yrkesrettet og det betyr at du skal ha en praksisperiode i bakkant av teorien.

Bedriftene i Harstad er flink til å ta imot arbeidsinnvandrere. Introduksjonsprogrammet er på 3 år. XXL, og Choice kjeden har inngått en nasjonal avtale med Nav om rekruttering og inkludering for å gi de nye arbeidsinnvandrerne en mulighet. Nav fortsetter å inngå flere landsdekkende avtaler.

Ikke ferdig utdannet

Dersom du ikke har fullført fagutdannelsen din, er ikke løpet kjørt. Bedriftene har et stort behov for fagarbeidere, og de tar gjerne inn folk som ikke har en fullført utdanning eller har en praksis det bygges på. De tar inn ufaglærte eller delvis faglærte, og utdanner dem internt i bedriften og fører de frem til fagbrev om bedriften trenger det. Innenfor bilfaget har vi konkrete samarbeidspartnere som gjør dette og det samme gjelder innenfor bygg og anlegg. Bedriftene tar grep, de har ikke tid til å vente på fagarbeidere som aldri kommer. Nav har virkemidler de kan bruke for å hjelpe til med å kvalifisere folk internt i bedriftene.

Sosiale medier

Hvordan er det med sosiale medier, kan det være en vei for å finne jobb? – LinkedIn er et profesjonelt nettverk som man kan bruke for å fremme seg selv eller bedriften. Ellers så kan sosiale medier være en kanal for å få jobb. Vi har i Harstad Facbookgruppen som heter «Ledige jobber – Harstad & Omegn». Gruppen brukes ofte av bedrifter som søker etter arbeidskraft og folk som søker jobb. Alle slags jobber utlyses på den siden og siden oppfattes som ordentlig og seriøs.

Faller utenom

Volum på antall som får innvilget uføreytelse er i prinsippet stabil. Det som er litt foruroligende er at rent aldersmessig så er det en vekst i av søkere i aldersgruppen 20–30 år og det er en økning av unge søkere med depresjon. I Nav håper de at den nye digitale plattformen skal utløse mer tid til å ta seg av dem som trenger det mest. Nav samarbeider med Inko og flere andre private aktører. Nav har et slags «korps» med jobbspesialister som jobber for å få unge under 30 år, som trenger litt ekstra drahjelp for å komme i arbeid. Når de kommer ut i arbeid gir de oppfølging av både arbeidsgiver og arbeidstaker. Ordningen med jobbspesialister får flere i arbeid og fungerer derfor godt.

Bjarne Glad har arbeidet de siste 30 årene på Arbeidskontoret, Aetat og nå Nav. Han kom nordover etter at han hadde utdannet seg innenfor reiseliv. Han ville nordover og det var ikke så mange jobber innenfor reiseliv så han tok de jobbene som dukket opp, men i 1989 fikk han arbeid på arbeidskontoret og har videreutdannet seg underveis. Bjarne Glad råder ungdommene å skaffe seg et fagbrev eller høyere utdanning. Det etterspørres begge deler, kanskje en overvekt av fagutdannede folk.

– Å ta en fagutdanning er en utmerket plattform til senere å bygge på med høyere utdanning. Ingeniører som kommer ut etter først å ha tatt fagutdanning er mye mer ettertraktet enn en person uten fagutdanning.