I det norske og svenske snøscootermiljøet har hun vært en kjent profil i flere år, og nå har amerikanerne og canadierne oppdaget henne.

Denne vinteren har hun oppholdt seg mye i USA, og det har ført til at karrieren hennes virkelig har skutt fart. I USA og Canada er interessen for denne ekstreme formen for snøscooterkjøring stor, og det er også der hun har sin største fan-base.

Jobber med sponsorer

Et friår fra lærerjobben ved Narvik Montessoriskole gjør det mulig for Maria å prøve å leve av sine scooterstunts pluss jobbing med sosiale medier.

– I fjor høst skjedde det veldig mye positivt på relativt kort tid. Da fikk jeg som eneste representant fra Europa æren av å jobbe sammen med en av verdens største produsenter av snøscooterfilmer med filmen som heter «509». I vinter har jeg vært i West Yellowstone i USA for å gjøre opptak til neste film som kommer til høsten. En del av opptakene skal jeg gjøre på Riksgrensen. Ellers jobber jeg med store firma i USA som lager snøscooterdeler og utstyr, og jeg har også fått mine egne signaturserier. Fansen i USA og Canada spør meg stadig om å komme og arrangere «riding clinics». Der underviser jeg i kjøreteknikker og forteller hvordan man skal opptre når man er ute i naturen. Blant annet har jeg vært instruktør sammen med Bret Rasmussen som er en av de mest respekterte i snøscootermiljøet.

Testkjøring

En annen av jobbene til Maria er testkjøring av nye scootermodeller.

– Når dette kommer på trykk, har jeg også vært med og testkjørt 2019-modellene. Jeg kjører for BRP (Bombardier Recreational Products) som har flere undermerker, blant annet Lynx som jeg er ambassadør for når jeg er i Europa. Den er spesialbygd for våre forhold og fås bare kjøpt i Europa. Når jeg er her borte, kjører jeg Ski-Doo, og det er disse to merkene jeg skal testkjøre.

Sosiale medier

Men det har ikke bare vært snøscooterkjøring mens Maria har vært i USA. Hun har fått et navn der borte. Mange vil ha en del av henne, og det skjer også i Hollywood.

– Her har jeg samarbeidet med en del forskjellige firmaer som lager innhold til sosiale medier, blant annet i miljøer fra hele verden som jobber med å skape oppmerksomhet rundt et verdensrekordforsøk på skateboard. Noen ganger tar firmaer kontakt når jeg er ute og reiser og vil at jeg skal lage reklame for dem. Andre ganger gjør jeg dette fordi jeg ønsker variasjon på mine egne kanaler, noe som gjør at jeg kan nå ut til et større marked som ikke bare dreier seg om snøscooter.

Oppvokst med scooter

Ordet profesjonell har Maria en anstrengt holdning til.

– Jeg har egentlig aldri likt det ordet, for jeg mener at jeg hele tida lærer nye ting. Men siden det å kjøre scooter og representere mine sponsorer er jobben min nå, kommer jeg kanskje inn under den kategorien. Scooterkjøring har vært en viktig del av oppveksten min. Vi hadde ei campingvogn i Katterjåkk som vi brukte nesten hver helg, og da var det slalåm, snowboard og scooterturer som fylte dagene. Likevel hadde jeg selvfølgelig ingen tanker om at dette skulle bli en så stor del av livet mitt da jeg kjøpte min første scooter. Men ting har utvikla seg, og nå er jeg inne i en fase der scooterkjøring er viktigere enn noensinne.