– Der var en svær samling rederier, både de som allerede kommer til Harstad, og de vil gjerne ønsker å få hit, sier han.

Ifølge Hagenlund er det sistnevnte gruppe man er interessert å få tak i.

– Jeg har hatt gode samtaler med en rekke rederier, sier han og legger til: – Det er viktig å vite at vi snakker om lang planleggingstid. Reiserutene legges to, tre år i forveien, så anløp i år skyldes arbeidet vi gjorde i 2014 og 2015. Arbeidet vi gjør i dag kan vi kanskje få glede av i 2020 eller 2021.

To mål

Havnesjefen hadde to mål med reisen til USA.

– Ett av målene var å møte rederiene. Et annet var å snakke med andre norske havner som har lyktes med cruisesatsingen. Jeg har snakket mye med dem som har gått fra 2-3 årlige anløp til 15-10 anløp hvert år. Man må lære av hverandre.

I år kommer ni cruiseskip til byen. For å øke dette ytterligere, må flere ting klaffe.

– Dette er en todelt sak. Havnestrukturen må være tilfredsstillende. De som kommer hit med skip som kan koste flere milliarder kroner, skal ha ei trygg, sikker og god havn. Jeg er glad for at havnestyret har vedtatt en totalrehabilitering av Larsneset.

– Det andre er hele tilbudet rundt. Visit Harstad gjorde en god innsats før Saga Pearl kom hit på søndag. De hadde fått flere nisjebutikker og kafeer til å holde åpent. Og sånn må det være, i tillegg til turene som organiseres fra skipet.

Mer penger

Havnesjefen Visit Harstad bør få mer penger å rutte med til sitt arbeid.

– De har ekstremt små ressurser. Jeg håper kommunen og reiselivet satser minst like mye som havna gjør for å få cruisenæringen opp og stå. Visit Harstad må ha en stabil ressursbase, for her kan man ikke gjøre litt; det handler om å gjøre noe hele tiden.

Ivar F. Hagenlund viser til hva et cruisebåtanløp kan bety.

– Potensialet er, i henhold til Innovasjon Norges undersøkelser, 800-900 kroner per cruiseturist. Og til Harstad kommer det rundt 10.000 passasjerer i år. Og foreløpig har vi klart seks anløp neste år. Jeg skulle gjerne hatt 30-40 anløp, men vi kommer vel dit også.

SLIK: Det er nok utopi å oppnå slike forhold i lille Harstad som i cruisehavna i Fort Lauderdale. Seks skip var klar til seiling lørdag 3. mars 2018. Foto: Privat