Kommunen har ikke egen tomt, så de inviterer aktører med sentrumsnær tomt, og de krever at anlegget skal ha plass til mellom 200 og 250 biler.

Det er kommunestyret som har gjort vedtaket i forbindelse med sentrumsplanen. Det er satt av 60 millioner kroner.

Enhetsleder Svein Arne Johansen sier parkeringshuset skal lokaliseres så nær sentrumskjernen som mulig.

– Selv ikke tomten ved rådhuset er nær nok. Det har politikerne bestemt, sier han.

Han ser for seg et kommunalt og privat samarbeid. Anlegget skal bygges av private, menkommunen skal eie og drifte parkeringsdelen.

Fokus på design og estetikk

Det skal være ferdig høsten 2019. Prosjekteier skal være Drifts- og utbyggingstjenesten.

Tilbudsfrist er 17. april 2018. Pris vektes 50 prosent, lokalisering 25 prosent og funksjonalitet/teknisk kvalitet 25 prosent.

Han påpeker at en utbygger må ha særskilt fokus på design og estetikk.

– Det skal være et moderne anlegg med det siste av teknologi, og 10 prosent av plassene skal ha lademulighet for elbil.

Kommunen ønsker et mest mulig attraktivt sentrum, og da må folk ha mulighet til å parkere så nært som mulig.

– Det er opp til tilbyderne om det blir et frittstående hus eller at det blir en del av et annet bygg. Vi skal kun eie parkeringsdelen, sier han.

Kommunen har satt korte frister både med å komme med et tilbud, og når det skal være ferdig.

– Mye av overflateparkeringen skal bort, som parkeringsplassen på Torget, sier han.

Deltar: Lars Nyborg hos Arctic Eiendom kommer til å delta med sitt prosjekt i Hvedingkvartalet. Foto: Arkivfoto

Sivilarkitekt Anja Borges i White Arkitekter i Oslo håper Harstad tør leve ut de store drømmene, for hun mener at et parkeringshus ikke trenger å være kjedelig, men kan heller være et løft for byen.

– Vi må bort fra betongklossene som ofte preger sentrum. Man må ikke være beskjeden når det kommer til hvilke drømmer byen skal ha.

– Ikke vær redd for å tenke nytt

Hun mener et parkeringshus kan være landemerke som setter Harstad på kartet.

– Det kan bli noe innbyggerne er stolte av. Lag noe som skaper glede og entusiasme i sentrum. Kjedelige bygg gjør det motsatte.

Ved å bruke farger, riktige materialer og lys kan det bygges noe som virker positivt inn på humøret til folk.

Konkurranse: Enhetsleder Svein Arne Johansen i Harstad kommune inviterer til en åpen anbudskonkurranse om nytt parkeringsanlegg. Foto: Arkivfoto

– Ikke vær redd for å tenke annerledes. Nytenkning trenger ikke koste mer enn de kjedlige grå betongklossene, sier Borges.

Ifølge den erfarne arkitekten, med 16 års erfaring, finnes det utrolig mange morsomme og spennende parkeringsbygg omkring i verden.

– Det er så mye man kan gjøre for at også det å parkere blir en spesiell opplevelse. Skal de lykkes må de ta Harstad på alvor. Blir det tatt de riktige valgene, vil det helt sikkert løfte stoltheten til folkene, sier hun.

– Ville blitt en magnet

Hun trekker spesielt fram parkeringsanlegget i Miami som er tegnet av sveitsiske arkitekter.

– Dette bygget har fått så stor oppmerksomhet at folk bare må parkere der. Det arrangeres bryllup, store og små selskap i anlegget, sier hun.

Anlegget hun viser til heter 1111 Lincoln Road. Anlegget i Miami har plass til 300 biler og åpnet i 2010.

På gateplan er det næringsarealer, slik som sentrumsplanen legger opp til.

De sveitsiske arkitektene har vunnet internasjonale priser for det som blir kalt et modernistisk mesterverk som fremhever sansene og forbedrer øyeblikket.

Har planer: Sverre Utvåg har planer om parkeringshus på Larsneset, men har ikke bestemt seg for om de vil delta i kommunens konkurranse. Foto: Arkivfoto

– Anleggets grove materialer og industrielle preg er til inspirasjon for veldig mange. Det spennende formspråket med glassvegger i stedet for betong gjør at en får en spesiell følelse når man parkerer.

Bjørn Rasch Tellefsen har også planer om parkeringshus, men han har ikke vært mulig å komme i kontakt med.