Valget sto mellom Torghatten, Boreal Båt og Norled. De nye båtene som skal trafikkere strekningen Tromsø-Harstadskal ta over 296 passasjerer. Dette til sammenligning med  dagens båter som har plass til 250 passasjerer.

- Det blir mer komfort, sier fylkesråd Ivar B. Prestbakmo.

Les også: Slik blir de nye hurtigbåtene - se alle bildene her - les detaljene om komfort og tilbud til syke

Mandag 12. mars rundt klokken 1315 avslørte Troms fylkeskommune hvem som vant anbudet om å drifte hurtigbåtrutene mellom Tromsø og Harstad, mellom Tromsø og Skjervøy, samt mellom Tromsø og Lysnes det gjelder.

- Fylkesrådet behandlet i dag tidlig tildeling av anbud på hurtigbåtkontrakten for rute 2, 3 og 4. Anbudet ble lyst ut til november med nye krav til komfort og kvalitet, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo.

– Kontraktstiden er på ti år, men opsjon for ytterligere fem år gjeldende fra 2020. Dette representerer en betydelig kvalitetsheving.

Blant annet skal det blir enklere å lade passasjerenes digitale dingser på den nye båten. Manøvrerbarheten skal også bli bedre.

- Og de er minst like miljøvennlige som dagens båter.

Hva navnene blir på de nye båtene er ikke klart.

Les mer: Disse tre selskapene ønsker å drifte hurtigbåtene i Troms

75 millioner kroner i året er summen Troms fylkeskommune skal betale Norled for driften. Torhattens anbud kostet 102 millioner kroner i året, mens Boreal leverte et tilbud på 86 millioner kroner.

- Til slutt var det utelukkende pris som avgjorde. Anbudene leverte godt på kvalitet alle sammen, sier Prestbakmo.

Dagens hurtigbåtruter til og fra Tromsø driftes av Boreal.