- Mer plass og mer komfort på nye hurtigbåter

Norled AS tar over hurtigbåttrafikken mellom Harstad og Tromsø.

Hurtigbåt 

nyheter

Valget sto mellom Torghatten, Boreal Båt og Norled. De nye båtene som skal trafikkere strekningen Tromsø-Harstadskal ta over 296 passasjerer. Dette til sammenligning med  dagens båter som har plass til 250 passasjerer.

- Det blir mer komfort, sier fylkesråd Ivar B. Prestbakmo.

Les også: Slik blir de nye hurtigbåtene - se alle bildene her - les detaljene om komfort og tilbud til syke

Mandag 12. mars rundt klokken 1315 avslørte Troms fylkeskommune hvem som vant anbudet om å drifte hurtigbåtrutene mellom Tromsø og Harstad, mellom Tromsø og Skjervøy, samt mellom Tromsø og Lysnes det gjelder.

- Fylkesrådet behandlet i dag tidlig tildeling av anbud på hurtigbåtkontrakten for rute 2, 3 og 4. Anbudet ble lyst ut til november med nye krav til komfort og kvalitet, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo.

– Kontraktstiden er på ti år, men opsjon for ytterligere fem år gjeldende fra 2020. Dette representerer en betydelig kvalitetsheving.

Blant annet skal det blir enklere å lade passasjerenes digitale dingser på den nye båten. Manøvrerbarheten skal også bli bedre.

- Og de er minst like miljøvennlige som dagens båter.

Hva navnene blir på de nye båtene er ikke klart.

Les mer: Disse tre selskapene ønsker å drifte hurtigbåtene i Troms

75 millioner kroner i året er summen Troms fylkeskommune skal betale Norled for driften. Torhattens anbud kostet 102 millioner kroner i året, mens Boreal leverte et tilbud på 86 millioner kroner.

- Til slutt var det utelukkende pris som avgjorde. Anbudene leverte godt på kvalitet alle sammen, sier Prestbakmo.

Dagens hurtigbåtruter til og fra Tromsø driftes av Boreal.