De første flaskenes innhold var et amerikansk Pale Ale, uten et eget navn på, annet enn logoen til Harstad Bryggeri.

– Jeg hadde brygget mellom 6–7000 flasker av dette ølet, men sjekket ikke på forhånd om det var mulig å selge disse flaskene. Det var derfor en kalkulert i risiko jeg tok da jeg gikk i gang med en såpass stor produksjon, forteller gründer Dahlberg.

– Det var imidlertid et gunstig tidspunkt å komme i salg like før jul, skulle det vise seg. Hele beholdningen var solgt i løpet av romjula, noe en reportasje i Harstad Tidende og bruk av Facebook bidro til, sier han.

– En god dose kjemi og biologi

At Tom skulle ende i bryggeribransjen var ifølge han selv ikke overraskende.

– Allerede som ungdom, før fylte atten år, hadde jeg smakt mange ulike ølsorter mens jeg bodde i Belgia sammen med foreldrene min.

– Dette landet har utrolige øltradisjoner og jeg fikk etter hvert interessen av å finne ut hvordan lage godt øl.

– Mitt første øl brygget jeg på kjøkkenbenken, nærmest som et forsøk på å skaffe meg en hobby. I begynnelsen mest fordi jeg syntes det var gøy, men også fordi det er en god dose kjemi og biologi, som også interesser meg, i det å brygge øl, sier Dahlberg.

– Et større marked åpnet seg

Siden han startet for vel to år siden har veksten i produksjonen økt voldsomt.

– Lokalet i Andreas Lindsgate ble fort for lite. Heldigvis var det muligheter for utvidelse, og raskt fikk jeg ytterligere 200 kvadratmeter til disposisjon. Det var helt nødvendig ettersom jeg i løpet av 2016 fikk landet en rekke avtaler om salg av ølet, både med restauranter, utelivsbransjen og butikker.

– Den første butikken som tok inn ølet var faktisk nærbutikken på Grytøya. Men da nye OBS ved Sjøkanten senter åpnet våren 2016 og sa de ville ha ølet mitt i butikken, åpnet det seg plutselig et nytt og langt større marked.

– Etter kort tid fikk jeg innpass i cirka 40 butikker i Coop-systemet. Når jeg i tillegg fikk på plass en distribusjonsavtale gjennom Spesialgrossisten, bidro dette til at jeg fikk innpass i en rekke nye butikker. Det er derfor ingen overdrivelse å si at 2016 ble det store gjennombruddsåret for Harstad Bryggeri, sier Tom.

– I tråd med mine ambisjoner

At bryggeriet er i fortsatt vekst viser økningen i volum med all tydelighet. I 2016 produserte Dahlberg om lag 15.000 liter øl, eller 30.000 flasker. I 2017 endte produksjonen på 30.000 liter, eller 60.000 flasker. Etter snaue to måneders drift i 2018 ser veksten ute til å fortsette.

– Året har startet med dobbelt så stor produksjon som på samme tid i fjor. Dette er helt i tråd med mine ambisjoner om å doble volumet fra i fjor.

– Dette bør være mulig i og med utvidelsen av lokalene og langt større produksjonskapasitet. Selv om markedet mitt har vokst betydelig i Norge, er jeg i dialog med potensielle kjøpere i både Finland og Frankrike. Jeg har også en del kontakter i Sunderland i Nord-England, der jeg tok en Diploma of British Brewing Technology som inkluderte mye praksis i bryggerier, forteller Dahlberg.

PALLEVIS: Gode avtaler sørger for at Tom Dahlberg kan sende pallevis av øl ut i butikkhyller.

– Ølbrygging tar ikke fri

Til nå har han stort sett jobbet alene ved bryggeriet, men nylig ansatte han en person til å hjelpe seg med ulike arbeidsoppgaver.

-Dette har til nå definitivt ikke vært noen 9–5 jobb. Ølbryggingen tar ikke fri, verken på lørdager eller søndager. Det kreves dessuten utrolig mye tid til rengjøring og vedlikehold. Det har vært godt å få litt avlasting på dette, men for Guds skyld, jeg klager ikke. Jeg stortrives på jobb og får tross alt holde på med noe som har vært en lidenskap for meg gjennom mange år, sier Dahlberg som i det vi forlater får en trailer innom som skal laste syv paller øl som skal ut i en rekke butikkhyller.

Mye tyder på at Dahlberg har skapt et produkt som allerede har etablert seg i dette markedet.

Næringslivsprisen

Prisen ble stiftet i 2008 av Harstad kommune, Harstadregionens Næringsforening og Sparebank1 Nord- Norge. Prisvinnerne får en gavesjekk på 75.000,- kroner.

Kriterier

Økte verdier for eiere og samfunnet, god og sunn økonomi, god lagspiller lokalt og regionalt, vekst, produktutvikling og innovasjon

Juryen består av

Trond Bottolfsen. UiT Harstad, Lasse Hagerupsen, Sparebank1, Bjørn Akselsen, Harstad kommune, Kjell Rune Henriksen, Harstad Tidende, Ole – Jonny Korsgaard, Harstadregionens Næringsforening, Kjersti Karijord Smørvik, UiT

Nominerte i år

Vakre Vene, Harstad Bryggeri, Bark Spiseri og Bar, Elinstallatøren og Harstad Maskin

Tidligere vinnere

2008: Polarkonsult

2009: Per Strand

2010: Marios Musikk

2011: Heliteam

2012: Seaworks

2013: Vizuelli

2014: Lykke og Lukas

2015: Harstad skipsindustri

2016: NSK Ship Design

2017:?