Et sted mellom 4 og 5 millioner kroner ekstra koster endringen av rutetilbudet som skjer 5. mars i Harstad.

En av de viktigste delene av omleggingen innebærer at strekningen Kilbotn-Borkenes blir stammen av det nye bussnettet. Navnet er linje 16 og ruten kjøres i hovedsak langs riks- og fylkesvei 83.

– I starten vil en del avganger ha direkte bussbytte i sentrum, men etter hvert vil flere turer kunne kjøres med samme buss på hele strekningen. Borkenes blir altså en del av byrutenettet og endeholdeplassen er Trastad snuplass, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Den nye busslinjen betjener hele byens nærområde i nord og sør. Samtidig binder den sammen knutepunktene på Sama, sentrum og Kanebogen og flere større boligområder. Ruten skal gå hver time på hverdagene mellom 06 og 2230.

– Faste rutetider og kveldsavganger hverdag og helg gjør den til et naturlig valg for dem som vil pendle til jobb, skole eller fritidsaktiviteter, sier Prestbakmo.

Oftere til sykehuset

To linjer betjener nå sykehuset i begge retninger.

– Med disse to linjene (15 og 17) betjenes sykehuset 1–2 ganger i timen til og fra sykehuset på hverdager mellom klokken 0630 og 1700.

Flere linjer justeres og får flere avganger både dag, ettermiddag og kveld. I dag kjøres det årlig 1,5 millioner kilometer med buss i Harstad. Med omleggingen 5. mars plusses det på ytterligere 150.000 kilometer i året.

ENKLERE: Troms fylkestrafikk sier at de nye busslinjene går oftere og er enklere å forholde seg til. Se kartet i flere detaljer på HT.no.

Noen traseer endres også. Her er alle rutene og endringene:

Linje 10

Strekningene er Harstad byterminal til Øvre Gansås, Stangnes og Stangnes fergekai. Alle avgangene går til Seljestadveien unntatt til Stangnes fergekai som går langs riksvei 83.

Linje 11

Harstad byterminal til Ruggevik har ny trasé. Ruten er nå riksvei 83 fra sentrum, Kanebogen terminal, Medkila rv. 83, Mølnholtet, Øvre Holtet, Ruggevik. Samme trasé på retur. Ingen avganger går via Seljestad. Linje 11 fra Steinbakkan legges ned som egen linje på grunn av ny linje over Mølnholtet og styrket tilbud langs riksveien med linje 16.

Linje 12

Harstad byterminal til Trondenes har trasé som før, men noe endrede avgangstider for å få korrespondanse med linje 11 og 16.

Linje 14

Harstad byterminal – Berg har trasé som tidligere.

Linje 15

Harstad byterminal – Samamoa har ny trasé. Alle avganger på linje 15 til Blåbærhaugen får ny trase: Sentrum, Samakrysset, UNN, Bjørnebåsen, Blåbærhaugen, Samamoa. Samme trase på retur.

Linje 16

Kilbotn – Borkenes er helt ny linje som i hovedsak kjører langs riks- og fylkesvei 83. Fra 5. mars til 8. april kjører linjen via Borggata, men fra 9. april skal også Sjøkanten senter og Statoil Seljestad betjenes.

Linje 17

Harstad byterminal – Fagerlia har samme trasé som tidligere via UNN. Endeholdeplass endrer navn til Fagerlia fra Dalsletta/Verholla.

Linje 18

Harstad byterminal – Grønnebakkan har samme trasé som tidligere.

9. april blir det lettere å reise til og fra området Sjøkanten senter. Da skal man kunne reisedirekte til sentrum, Kvæfjord eller sørover helt til Kilbotn. Tilbudet er både til arbeidsreisende og de som vil handle.

ENKLERE: Troms fylkestrafikk sier at de nye busslinjene går oftere og er enklere å forholde seg til.