Statsautorisert revisor og siviløkonom Jan Utby er universitetslektor på Handelshøgskolen ved UiT Campus Harstad og på Handelshøgskolen ved NORD universitet i Bodø. I sitt tidligere arbeid som revisor ble han ofte oppnevnt som borevisor for å granske regnskapene i større konkursbo. De økonomiske ekspertene understreker begge at de uttaler seg om privatpersoner, og at de kommenterer saken fra utsiden.

Ingen konsekvenser

– Milliardsprekken er alvorlig. Hadde dette skjedd i en privat bedrift, ville både styreleder og direktør blitt nødt til å se seg etter andre jobber. Som økonom finner jeg det uansvarlig at de som sitter i styringsgruppa for Harstadpakken ikke ser ut til å ha økonomisk kompetanse.

Han er forundret over den økonomiske sprekken ikke får konsekvenser for de ansvarlige.

– I så måte er jo byggeprosjektet på Stortinget et ekstremt dårlig forbilde for dem som styrer med offentlige prosjekter. At de fortsetter i sine posisjoner må skyldes Guds nåde, sier Utby.

Han reagerer også på at det politiske flertallet bagatelliserer konsekvensene ved å øke bomtaksten fra 10,80 til 14,40 kroner per passering.

– For aleneforeldre eller andre som sliter med å få familieøkonomien til å gå rundt, kan denne økningen føre til store økonomiske problemer. Det dreier seg ikke bare om noen få kroner, som retorikken er fra noen politikere. Det handler om flere tusen kroner i året totalt, sier Utby.

Betaler nesten ingenting

Han reagerer også på at det tilsynelatende er lang avstand fra dem som bestemmer, og ned til grasrota.

– Politikere med god lønn beslutter at alle – også de med lave inntekter – skal klare denne utgiften på toppen av alt det andre, sier Utby

Derfor forstår han raseriet blant folk, som i stor grad må finansiere den økonomiske fadesen.

– Jeg kommer selv fra enkle kår, men har aldri glemt hvor jeg kommer fra. I dag er jeg i en livsfase der barna er flyttet ut, og økonomien er god. Dessuten bor jeg innenfor bomringen og rammes bare ubetydelig av økte bomtakster. For å være ærlig så betaler jeg svært lite i bompenger. Fra bomstasjonene ble vedtatt, har jeg ment at også de som bor innenfor burde bidra til nedbetalingen, sier Utby.

– Hvis du som universitetslektor skulle gi karakter til Harstadpakken så langt, hva ville den bli?

– På universitetet deler vi ut karakterer fra A som topp til F som bunn, dessverre har vi ikke lavere, sier Utby, og slutter der.

Han er enig i utspillet fra styret i næringsforeningen om å sette på pauseknappen og skaffe økonomisk oversikt i Harstadpakken.

– Næringsforeningen burde ha kommet på banen tidligere, men reaksjonen fra ordføreren er uforståelig, sier Jan Utby.

Trist

Odd Birger Hansen er førsteamanuensis i bedriftsøkonomi ved UiT Campus Harstad.

– Jeg synes det er trist å være vitne til at økonomistyringen av Harstadpakken ser ut til å ha vært ute av kontroll. Midtveis i prosjektet har man gått på en milliardsprekk, noe som er dramatisk. Konsekvensene er at innbyggerne sitter igjen med regningen. Derimot får det ingen betydning for dem som er ansvarlige. I andre virksomheter måtte de ansvarlige ha funnet seg andre jobber, sier han.

Hansen mener de fleste ønsker seg bedre veier.

– Det blir nok bra, men til hvilken pris, spør Hansen.

Han ser at det ikke er enkelt å ha full økonomisk oversikt over et så stort prosjekt som Harstadpakken, og derfor er det viktig at styringsgruppa følger opp.

– Sett utenfra virker det som om styringsgruppa fullstendig har manglet en kritisk røst. Det burde i alle fall vært én person i gruppa som hadde en armlengdes avstand til prosjektet.

– Flere hevder at det er naturlig at veiprosjekter over hele landet sprekker?

– Det holder ikke å skylde på at dette er vanlig, man må kunne levere et prosjekt som er til å stole på.

Hansen reagerer også på at politikerne bagatelliserer økningen av bomtakstene.

– De fleste må ha to biler for å få logistikken til å gå opp, Da snakker vi ikke om 220 kroner i økte utgifter i måneden, men om dobbelt så mye. Dette kommer på toppen av de 16.000 kronene folk betaler i bompenger i året allerede, sier han.

Hansen håper styringsgruppa nå har full kontroll med utgiftene i prosjektet.

– Gruppa må være sikker på at de har full oversikt, noe annet vil ikke bli akseptert, sier førsteamanuensis Odd Birger Hansen.

Ordfører er ferdig med saken

Ordfører Marianne Bremnes slår fast at tilleggsfinansiering av Harstadpakken er ferdig behandlet, og skal aldri tilbake til kommunestyret.

– Nå må vi komme oss fremover. Vi kan ikke grave oss ned i det som har skjedd, og jeg tror folk er lei av hele pakken, sier Bremnes.

Hun registrerer at to skarpskodde økonomer er kritiske til måten styringsgruppa har styrt økonomien.

– Det er ikke mye jeg kan si til det. Gjort er gjort, og kanskje burde vi gjort noe annerledes, sier Bremnes.

– Har styringsgruppa skaffet økonomisk kompetanse til fortsettelsen av pakken?

– Jeg forutsetter at når vi får kostnadsoverslag på prosjekter fra Statens vegvesen, så har etaten brukt den kompetansen som trengs for å kvalitetssikre tallene. Det er slik det fungerer

– Økonomene kritiserer at politikerne bagatelliserer de økte bomtakstene med at det bare dreier seg om få kroner. Er dette riktig?

– Det ble sagt gjentatte ganger fra kommunestyrets talerstol at ingen av oss liker å øke bomtakstene, men vi er nødt til å gjøre det for å få ferdigstilt Harstadpakken, sier Bremnes.

ekspert: Jan Utby reagerer på at politikerne bagatelliserer de økte kostnadene som bilistene må tåle. Foto: Kjetil Nilsen