Ap, Sp, Venstre, KrF, SV og MDG stemte samlet for tilleggsbevilgning på 930 millioner kroner. Høyre, Frp og Rødt stemte imot.

En stor skandale

Frode Bygdnes slo fastt at Rødt allerede i starten så at Harstadpakken ville bli en ren bilpakke.

– Virkeligheten i dag er at vi står igjen med tre nye rundkjøringer og et hull gjennom Harstadåsen.

Budsjettoverskridelsene er en så stor skandale at det burde bli gransket, lik den Riksrevisjonen gjorde på Stortinget. Vi snakker om dårlig planlegging, dårlig og manglende gjennomføring og null kontroll med kostnadene. Vi må stoppe opp, og vurdere om vi skal fristille hele miljøpakken fra Harstadpakken for å få gjennomgående gang- og sykkelsti samt kollektivsatsing, sa Bygdnes. Til Harstad Tidende sa Bygdnes at Rødt vil be om granskning av milliardsprekken i Harstadpakken.

– Skal andre lære noe av dette, må saken granskes. Vi må få alle tallene på bordet, sa Bygdnes.

Noen må ta ansvar

Høyres Håvard Solhaug savnet at noen blir ansvarliggjort for kostnadssprekken.

– Byggeskandalen på Stortinget er på 1 milliard, en regning som fem millioner innbyggere må betale. Der måtte direktøren gå. I Harstadpakken er også merforbruket 1 milliard. Ingen tar ansvar i denne saken. Det forundrer meg at det skal være så enkelt å skufle ut pengene våre, sa Håvard Solhaug.

Samarbeidspartiene sto fram, en etter en, og talte varmt for å realisere hele pakken. Varaordfører Maria Serafia Fjellstad viste til at ingen vil ha økte bompenger, men at det ikke finnes ingen andre muligheter for å få bygd veipakken.

– Ingen bypakker realiseres i dag uten bompenger. Vi gjør det vi kan for å holde prosjektet i nakken, og for å oppnå samfunns- og effektmålet i pakken. Med dette må Harstads innbyggere dessverre betale 14,40 kroner fremfor 10,80 kroner per passering, sa Fjellstad.

Hun slo fast ta sykkeltraseen skal henge sammen, og gjennomgangstrafikken skal reduseres.

– Har vi nådd målene? Tunnelen er i boks, vi har fått flere gode rundkjøringer. Min sønn har fått en trygg skolevei langs St., Olavs gate, men nå står mange andre barn igjen på lista, sa Fjellstad.

– Læringsareana for SSV

KrFs Jorunn Skogan Konst var klar over at økningen vil ramme sårbare grupper med lav inntekt.

– Vårt spørsmål er om alle som bor innenfor bomringen kan være med på å betale, sa hun.

KrFs gruppe ble orientert av prosjektleder i Harstadpakken før de tok sin avgjørelse.

– Da kom det klart fram at Statens vegvesen har fått lov til å øve seg i Harstad. De har feilet og lært. Vi har vært en læringsarena for bygging av bypakker i Nord-Norge, og har fått svi økonomisk. Derfor burde staten bidra med 100 millioner mer til Harstadpakken, sa Skogan Konst.

Hun pådro seg øyeblikkelig en replikk fra Frps Eivind Stene:

– Mener KrF at Statens vegvesen helt ukritisk skal få drive forsøksarbeid med skattebetalernes penger?

Høyre og Frp var sterk kritisk til at politikerne ikke får kostnadsoverslag på et eneste av de gjenstående prosjektene.

– Styringsgruppa har ikke tatt innover seg at Harstadpakken er porteføljestyrt. Det innebærer at ved overforbruk, må man kutte andre plasser, sa Stene.

Kan ikke stoppe nå

Ordfører Marianne Bremnes fikk sluttinnlegget:

– Jeg er den mer eller mindre forhatte lederen av styringsgruppa. Dette er en vanskelig sak, ingen ønsker bompenger, og slett ikke økte bompenger. Vi kan ikke stoppe nå, en halvferdig veipakke vil være verre, sa ordføreren.

Hun viste til at kostnadsestimatene nå er sikrere enn de var i 2011.

– Jeg er trygg på at vi med denne tilleggsfinansieringen kommer i mål med Harstadpakken, sa ordfører Marianne Bremnes.