13 politikere stemte for Høyre og Frps forslag om å stoppe arbeidet med Harstadpakken når den opprinnelige pengesummen er oppbrukt. I stedet ville flertallet bruke nye 900 millioner kroner, noe som betyr at foreløpig prislapp på Harstadpakken er 2,5 milliarder kroner.

- Det er deilig å få gjort vedtaket, sa Marianne Bremnes til Harstad Tidende da avstemningen var ferdig.

Hun feiret vedtaket sammen med partifelle Kari-Anne Opsal som ga hverandre en klem i pausen etter avstemningen i kommunestyremøtet.

Les også livebloggen som vi dikterte under veis i møtet her

Debatten før avstemningen var amper, der Høyre, Frp og Rødt viste seg som de største skeptikerne av ytterligere pengebruk på Harstadpakken.

Tviler på anslagene

Partiene tviler på om 900 millioner kroner vil være nok.

- Frp har prøvd å bidra i prosessen ved å være på ballen, påpeke at det det ikke var nok penger osv. Men vi har ikke blitt hørt. Det er i etterkant beklagelig. Vi har foreslått ny leder i styringsgruppa, men blir ikke hørt her heller. Nå kommer man tilbake på nytt og ber om penger, sa Eivind Stene fra talerstolen.

Som i forrige ukes formannskapsmøte lanserte Frp og Høyre en unnskyldning fra kommunestyret til byens borgere for dårlig økonomistyring. Forslaget fikk 11 stemmer under voteringen.

Dagens metafor

Et eksempel på en metafor ute av kontroll fikk de oppmøtte da Stene sammenlignet Harstadpakken med oppussing av et hus.

- Bygger du et kjøkken og slipper opp for penger, må du kutte.

Mange representanter ble med på metaforleken, deriblant Venstres Maria Serafia Fjellstad som på et tidspunkt snakket om at et hus er mer enn selve bygget, men også et hjem.

Hvem som har skylden for overskridelsene ble som vanlig berørt, uten at man kom lengre på dette sporet enn tidligere. Også krangelen om hvilke partier som har vært flinke eller dårlige til å skaffe statlige penger til pakken ble kjørt i reprise.

Myke trafikanter og miljø

Hovedargumentene som flertallspartiene presenterte som grunner for å kjøre videre med pakken dreide seg i all hovedsak om myke trafikanter, miljø og sikkerhet.

- Det er de myke trafikantene som vil lide hvis man stopper nå. Er det rett å stoppe nå som næringslivet har fått det de ønsker, tunnell gjennom Harstadåsen? spurte Kari-Anne Opsal.

Rødts Frode Bygdnes protesterte.

- Harstadpakken fremmer bilismen, og da er det på tide å stoppe, sa Bygdnes. Han foreslo å kutte alt fra pakken som ikke har med gang, sykkelveier, buss og annen offentlig kommunikasjon å gjøre.

Til slutt ble også Mercurveien tatt med som et argument for å fullføre Harstadpakken. Usikker veitilstand og tungtrafikk på stedet var noe flere snakket om. Til slutt fikk også Vegvesenets Hans Arne Haugland lov til å si noen ord om denne veien før ordføreren kom med avsluttende ord.

Hun prøvde å berolige de som fryktet enda flere overskridelser.

- I 2011 var estimatene mer usikre. Gjengen som satt i kommunestyret den gang, inkludert meg selv, følte oss nok mer sikre enn vi egentlig var.

Les også: Dette får vi for 2,5 milliarder kroner