Det skriver Harstad Skipsindustri ved daglig leder Ola Kalsen i en pressemelding onsdag morgen, få timer før kommunestyret skal avgjøre om det blir full utbygging og økte bompengesatser.

- Det planlegges store prosjekter i Harstad sentrum i nær fremtid, av flere aktører, - og veipakken er en viktig underliggende infrastruktur når man skal realisere disse. Satsingen som er på gang, med både nærings- og boenheter, vil være det viktigste for å støtte opp om sentrum og sentrumsbutikkene og annen virksomhet midt i byen.  I dette bildet er veipakken et viktig element.

Skuffende, men...

- En overskridelse på 900 millioner for å få fullført Harstadpakken er svært skuffende for alle, også de som har ment at landets grønneste vegpakke er et nødvendig infrastrukturløft for videre utvikling av Harstad som by, skriver Karlsen.

- I valget mellom å stoppe og ta «time out» som styret i Harstadregionens næringsforening foreslår eller fullføre pakken med en økning på 4 kroner pr. passering eller knappe 200 pr. måned for de med månedskort tror vi det alle forhold sett under ett vil være mest formålstjenlig for Harstad å fullføre pakken. Vi er redd en «time out» betyr en lang utsettelse av helt nødvendige elementer som må fullføres for at pakken skal ha den effekt som tilhengerne av pakken har gått inn for. Stopper vi nå har vi brukt for mange kroner på et halvferdig vegsystem som mange, også unge og barnefamilier sluttet opp om.

Kan ikke reverseres

Harstad Skipsindustri (HSI) mener det som er gjort til nå kan kritiseres, men ikke reverseres. Derfor må beslutningen fokusere på en full pakke med de nye rundkjøringene som sikrer sammenhengende flyt i trafikken, kilometervis med trygge sykkelstier og et kollektivsystem som  blant annet løser deler av parkeringsproblematikken og sikrer et effektivt rutesystem, mener HSI.

- Harstadpakken har i utgangspunktet tiltak for alle. Dersom vi stopper nå vil vi ikke oppnå de forbedringer som pakken la opp til med rask fremkommelighet, trygge gang og sykkelstier og effektive kollektivsystemer. Det vil være å ha brukt mye, og fått for lite. Fullfører vi har vi bruk mye, men tross alt laget et vegsystem som har bærekraft inn i fremtiden.

Ola Karlsen skriver at det viktigste tiltaket  for å hindre for store  økte kostnader for de som bruker bilen mye, er å beholde taket på at maks 60 passeringer blir belastet den enkelte. Endres det vil det kunne få store konsekvenser for de med stor aktivitet og barnefamilier.