– Vi er det eneste universitetet i landet, så vidt meg bekjent, som snart kommer til å få operative elfly og anvendbar forskning direkte tilknyttet denne teknologien, sier instituttleder Bjørn- Morten Batalden ved Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet.

UiT håper at de to småflyene ankommer Troms i løpet av 2018. Selv om regelverket for bruk av småfly i Norge ennå ikke er på plass, kan likevel instruktørene foreta prøveflyvninger med elfly på Bardufoss, men studentene må vente noe lenger.

– De er foreløpig ikke sertifisert for bruk i flygerutdanningen, men vi vil få mulighet til å sette oss inn i hvordan de fungerer frem til et nytt regelverk er etablert, sier teknisk sjef, Tage Jenssen, ved University of Tromsø School of Aviation (UTSA).

Han mener instruktørene tilknyttet luftfartsfag, kan være med på utformingen av et fremtidig pensum for læring og bruk av elfly.

Ved UiT blir dette et prosjekt tilknyttet Arctic Centre for Sustainable Energy (ARC) og UTSA, som er en del av Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet ved UiT.

– Målet i fremtiden, er at vi også kan benytte elfly i utdanningen, for å spare miljøet og ikke minst driftskostnader. Men aller først må vi teste flyene, for å se hva de er kapable til å foreta seg, tilføyer Batalden, i en artikkel publisert på uit.no tirsdag.