Statens vegvesen har onsdag lagt frem handlingsprogram for 2018-2023.

Tjeldsundbrua må utbedres, og ligger inne i planen sammen med Kvalsundbrua og E6-bruene Hatterelv og Vuolmmasjohka i Finnmark, Storslett på E6 i Troms, Kjerringstraumen, Sørstraumen og Strømmen bru på E6 i Nordland og Gimsøystraumen på E10. Totalt skal bruene oppgraderes for 600 millioner kroner.

Når Tjeldsundbrua er forsterket, åpnes det for at modulvogntog skal kunne kjøre fra svenskegrensa, over Tjeldsundbrua og til Harstad.

60 tonn

Et modulvogntog er ifølge Statens vegvesen et vogntog som er satt sammen av kjøretøy som til sammen kan være inntil 25,25 meter langt og veie inntil 60 tonn.

Det tillatte modulvogntogveinettet omfatter både europaveier, riksveier, fylkesveier og kommunale veier. Det er ikke tillatt å kjøre med modulvogntog utenfor de godkjente strekningene.

– Vi har prioritert tiltak som er viktige for næringstransporten, ved å legge til rette for modulvogntog på flere av de viktigste gjennomgangsveiene og på forbindelsene mot utlandet, sier regionveisjef Torbjørn Naimak.

Mer gods

Fra før er hele riksvegnettet i Øst-Finnmark åpent for modulvogntog. Det samme gjelder E6 mellom Skibotn og Bjerkvik med forbindelser til Tromsø og Finnsnes, samt E10 mellom Tjeldsundbrua og Sverige.

– Større vogntog gjør det mulig å frakte 50 prosent mer gods på hvert kjøretøy. Dette kan gi færre vogntog på veiene, og reduserer kostnadene for næringslivet. Dette er spesielt viktig i Nord-Norge, hvor vi har lange avstander og begrenset jernbanetilbud, sier Torbjørn Naimak.

80 mill. til Harstadpakken

Andre punkter i programmet som berører regionen:

Hålogalandsvegen får den første bevilgningen til forberedende arbeider i 2019, mens det blir full anleggsdrift fra 2021. På E6 gjennom Sørfold blir det bare forberedende arbeider fram til 2023. Bompenger er lagt inn som forutsetning både for Hålogalandsvegen og E8 Ramfjord.

Spørsmål om bompenger må avgjøres gjennom egen behandling av Stortinget. Det er også en forutsetning at prosjektene som ligger inne i Nasjonal transportplan følges opp med årlige bevilgninger over statsbudsjettet.

Harstadpakken: I Harstad er det satt av 408 millioner kroner, som er den statlige andelen av dagens bypakke, samt ytterligere 80 millioner kroner i merfinansiering. Ved siden av E6 på Helgeland og riksveg 94 i Finnmark, er det Harstad som får de største statlige bevilgningene knyttet til trafikksikkerhet, miljø og tiltak for gående og syklende.

Ferge: Et annet stort investeringsprosjekt er oppgradering av fergekaier, slik at disse kan ta imot null- og lavutslippsferger. Etter planen skal det brukes 377 millioner kroner på oppgradering av fergekaiene på Bognes, Skarberget, Drag og Kjøpsvik – alle ved Tysfjorden i Nordland. Disse investeringene er satt til 2021-2022.

BLIR Å SE PÅ VEIENE: Vogntog på inntil 60 tonn blir et vanlig syn på veiene i Harstad i år. Her en Scania lastebil som drar en trailer, totalt 25,25 meter lang. Foto: Wikipedia