– Det enkleste i verden er å dytte regninga over på bilistene, og det er den løsningen styringsgruppa foreslår. Dette er både respektløst og opprørende, sier Mustaparta.

Stopp opp

Han står fast ved Høyres tidligere forslag som gikk ut på å ferdigstille alle påbegynte prosjekter, stoppe opp og bruke lengre tid på det som blir stående igjen. Han mener det vil gi en bedre oversikt over økonomien i Harstadpakken, og vil dermed også gi mulighet til å finne andre disposisjoner.

Uten styring

– Styringsgruppa med Marianne Bremnes, regionveisjef Torbjørn Naimak og fylkesråd Ivar B. Prestbakmo har gjort en elendig jobb. De har overhode ikke hatt styring med milliardprosjektet Harstadpakken. En styringsgruppe må være tett på prosjektene, skaffe seg oversikt og sørge for god økonomistyring. Det har de ikke gjort, og det blir derfor helt feil å straffe bilistene for at de som sitter med ansvaret har utvist udugelighet i denne saken, sier Mustaparta.

Flere lik i lasten?

Lederen i Harstad Høyre er overrasket over at Aps gruppeleder Kari-Anne Opsal beskylder tidligere justisminister Per-Willy Amundsen for å ha motarbeidet Harstadpakken.

– Det er helt meningsløst og tyder på at det kan dukke opp flere lik i lasten, sier Mustaparta.

– Flere hevder at Harstadpakken har en av landets billigste bompenger, og at innbyggerne derfor tåler en økning i prisen. Er du enig i det?

– Harstadpakken var basert på at vi skulle ha lave bomtakster. Derfor blir det helt håpløst å bruke dette som et argument for å øke taksten. Folk i Harstad betaler dessuten eiendomsskatt og mange andre dyre kommunale avgifter. For den enkelte blir sluttsummen høy, sier han.

Andres penger

Han mener politikerne, i respekt for kommunens innbyggerne, må stoppe opp nå.

– Forslaget som kommunestyret skal behandle 21. februar innebærer en økning på 40 prosent økning i bomtaksten – fra 12 til 18 kroner brutto. Med den manglende styringen dette prosjektet har hatt, blir vi ikke veldig forbauset om det kommer flere prisøkninger i årene fremover. Dette er en arroganse som Høyre ikke vil være med på. Vi skal ha respekt for andres lommebok, sier Einar Mustaparta.

Styringsgruppa for Harstadpakken la tirsdag frem tre alternative løsninger for videre arbeid med Harstadpakken.

Alternativ 1: 0-alternativet, innebærer at man bygger for de pengene man har.

Alternativ 2: Et prosjekt til 750-millioner kroner. Det innebærer å bruke 750 millioner kroner mer og får opprustet riksveien fra Kanebogen til Margrethe Jørgensens vei.

Alternativ 3: Prosjektet tilføres 930 millioner kroner. Hele strekningen fra Margrethe Jørgensens vei utbedres som planlagt. Flere fylkesveiprosjekter gjennomføres.

Styringsgruppa anbefaler alternativ 3 og anbefaler en økning i bomtaksten fra 10,80 kroner med rabatt til 14,40 kroner med rabatt. Den enkelte bilist må da betale inntil 864 korner per måned, mot dagens 648 kroner.

Turid Ingebrigtsen