Privatpersoner bryter sperringer og kjører ulovlig i den undersjøiske tunnelen som bygges mellom Grytøy og Bjarkøy i Harstad kommune, melder Statens vegvesen.

Kvernsundtunellen er en undersjøisk tunnel på 3250 meter og er en del av veiprosjektet Bjarkøyforbindelsene, hvor Troms fylkeskommune er veieier.

Tunnelen er under konstruksjon og skal etter planen åpne for trafikk sent 2018.

- Bryter sperringer – kjører ulovlig

Når det ikke jobbes i tunnelen har entreprenøren sørget for at det er montert gjerde på begge sider av tunnelåpningen. Gjerdene er låst med kjetting og hengelås, og er merket med: Anleggsområde uvedkommende ingen adgang.

- Til tross for dette, har det i juleferien vært flere tilfeller der privatpersoner har brutt sperringene og kjørt gjennom tunnelen, melder veivesenet.

Politiet er varslet

– Vi legger stor vekt på sikkerhet på våre anlegg, og derfor er vi ganske fortvilt over at noen gjør slike ting. Det er både dumt og respektløst. I samarbeid med oss har entreprenøren varslet politiet om disse hendelsene, og fremover vil vi anmelde alle tilfeller av slik ulovlig kjøring, sier Hans-Arne Haugland, prosjektleder i Statens vegvesen.

Risiko

Haugland understreker at slik kjøring er uakseptabelt, og at det handler om sikkerheten både til de som gjør dette og til de som jobber i tunnelen.

– Tunnelen mangler de sikkerhetsinstallasjonene som trengs, både for brannsikring og for kommunikasjon. Det står en del driftsutstyr i veibanen, og kjører noen inn i dette i høy hastighet kan det være direkte livsfarlig. I tillegg skal de som jobber i tunnelen være trygg på at det ikke plutselig kommer kjøretøy som ikke skal være der, sier Haugland.

Mye arbeid gjenstår

Tunnelen var ferdig sprengt 30. januar 2017, og i tiden etterpå har det vært jobbet med å bygge opp tunnelen.

- Tunneler er kompliserte byggverk, og dette gjelder spesielt undersjøiske tunneler. Siden gjennomslaget er det jobbet med å gjøre ferdig vegen gjennom tunnelen, det er støpt portaler og tekniske rom, gjort dreneringsarbeid og utført omfattende vann- og frostsikring. Det skal monteres ventilasjon, lys og sikkerhetsutstyr og før tunnelen kan åpnes er det en omfattende runde der alle systemene skal testes og det skal gjennomføres en egen øvelse med nødetatene, melder veivesenet.