Prosjektleder E10 Hålogalandsvegen hos Statens vegvesen, Reidar Johansen, sier at kunngjøring og brev til grunneiere går ut over helga. Ettersom de har ganske klare styringssignal fra både Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet og regionvegsjefen, jobber de med å holde seg innenfor rammen for prosjektet i Nasjonal Transportplan (NTP) på 8,4 milliarder kroner.

Ettersom prosjektet ble regulert parallelt med at NTP-en ble lagt fram i vår, er det først nå de har anledning til å gjøre korreksjoner.

Dyrere enn antatt

Det har i ettertid nemlig vist seg at strekningen Fiskfjord-Kåringen, som er en sidearm til ny E10, vil bli dyrere enn antatt.

– Her var det planlagt sjøfyllinger. Men på grunn av grunnforholdene ble det i stedet 600 meter med bru og dette blir for kostnadskrevende, derfor vil vi justere linjen på veien og legge oss lenger inn i terrenget. I NTP-en var denne strekningen budsjettert til 700 millioner kroner, men nå har det vist seg at med sjøfylling og bru vil dette bli opp mot 1,2 milliarder kroner. Det blir for kostnadskrevende, så da må vi spare inn rundt 450 millioner kroner ved å nå gjøre ei omregulering, forklarer Reidar Johansen.

De ønsker i stedet å legge veilinja om på tre steder. Dette vil kunngjøres over helga. Berørte grunneiere skal også varsles.

Møtte politisk referansegruppe

Han orienterte nylig politisk referansegruppe, som består av ordførerne i de syv kommunene som veien går innom, samt fylkesrådene for samferdsel og regionrådslederne i området.

Fiskfjord-Kåringen er en sidearm til ny E10 med trafikk til E6 sørover via fergesambandet Lødingen-Bognes. I dag passerer daglig rundt 2500 kjøretøy på denne strekningen. Vegvesenet forventer en trafikk på inntil 500 kjøretøy daglig med ny vei fram til 2062.

E10 skal går videre fra Fiskfjorden via tunnel til Kanstadbotn. Den 10,2 kilometer lange tunnelen skal nå også vurderes. Vegvesenet vil se om det går an å korte den inn litt og melder nå oppstart på dette også.

– Vi skal se om vi kan spare inn noen kostnader her også, da det ikke er ønskelig å ha så lange tunneler. Vi skal også utrede risikoen i fjellet som tunnelen skal gjennom, forklarer han.

Byggestart 2021

Det var ikke bevilget midler til Hålogalandsvegen i statsbudsjettet for 2018. Byggestart er i Statens vegvesen sitt handlingsprogram dermed satt til 2021, og prosjektet får ett år ekstra til planlegging.

– Vi vil bruke denne tida til å optimalisere løsningene og reduserer kostnadene, sier Johansen.

PROSJEKTLEDER: Reidar Johansen i Statens vegvesen er prosjektleder for E10. Arkivfoto Foto: Arkivfoto/Tone A. Karlsen