Det var i økonomiutvalget i går at politikerne ble informert om at Bjarkøyforbindelsene blir flere måneder forsinket, og neppe åpnes før desember 2018. Det får konsekvenser for skoleungene på de to øyene – og for økonomien til kommunen.

Skolekrøll

De folkevalgte har nemlig besluttet at elevene fra Bjarkøy og Sandsøy skal busses til Lundenes oppvekstsenter når bruene og tunnelen i øyriket står klar. Det skulle skje ved skolestart, men blir utsatt ett skoleår.

– Selv om Bjarkøyforbindelsene åpnes i desember, kan vi ikke begynne å flytte elevene midt i skoleåret. Da må vi vente til høsten 2019, forklarte kommunalsjef Henry Andersen.

Sjøvann

Prosjektleder for Bjarkøyforbindelsene, Hans-Arne Haugland, bekrefter forsinkelsen. Han opplyser at kommunen har søkt dispensasjon for å kunne bruke tunnelen før den blir offisielt åpnet til å skysse ungene på skolen. Søknaden er avslått.

– Når det gjelder forsinkelsen er hovedårsaken at mer sjøvann enn forventet lekket inn i tunnelen og gjorde at vi måtte bruke mer tid på å tette lekkasjene, sier Haugland.

Det var ikke bare litt mer vann enn forventet som flommet inn i tunnelen. Det kom faktisk ti ganger mer.

300 liter per minutt

– Akseptabel innlekkasje var satt til ti liter per minutt, men på det meste kom det faktisk rundt 300 liter i det aktuelle tidsrommet, sier Haugland.

Nå er lekkasjen for lengst under kontroll i den undersjøiske tunnelen – men merarbeidet har også vært en sterk medvirkende årsak til at Bjarkøyforbindelsen er blitt noen hundre millioner dyrere enn beregnet. Så langt ser det ut til at Bjarkøyforbindelsene vil koste 1,1 milliard kroner.

Nå har Haugland også fått et annet problem å bryne seg på. Mye tyder på at en av underleverandørene til Sandsøybrua er på vei til skifteretten. Det dreier seg om en polsk bedrift som skulle levere stålkonstruksjoner til brua.

– Så vidt vi vet er brua ferdig prosjektert og vi forventer at vår hovedentreprenør leverer stålkonstruksjonene som planlagt, sier Hans-Arne Haugland.

Turid Ingebrigtsen