Hålogalandsbrua ble bestilt som ei bru med særegent design, da prosjekteringsgruppa begynte arbeidet i 2012. I dag kneiser den A-forma brua stolt over Rombaksfjorden. Formen matcher Narviks mest karakteristiske fjelltopp, Tøttatoppen, som troner høyreist i bakgrunnen.

– Vanligvis er hengebruer mer stramme og tårnene er H-formede, men med denne A-formen blir brua noe smekrere og mer lik skårstagsbruer som for eksempel Helgelandsbrua, sier Dagrunn Kaasen, delprosjektleder i Statens vegvesen.

Hun har jobbet med å kontrollere bruer for veivesenet, så damen vet hva hun snakker om.

– Med Hålogalandsbrua har man klart å skape et litt mer monumentalt og særegent uttrykk, sier Kaasen.

Arkitekten bak brua er det danske firmaet Dissing+Weitling, som har designet noen av verdens mest populære bruer, som for eksempel Tradestonbrua i Glasgow og Storebæltsbrua i Danmark.

sentrale: Hans Jack Arntzen og Dagrunn Kaasen i Statens vegvesen har fulgt bruarbeidet i flere år.

Attraksjon

Etter at det kinesiske firmaet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) startet med å løfte på plass bruelementene i september, har det nærmest vært hvalfarting til Veteranplassen utenfor Narvik sentrum. Skuelystne fra fjern og nær ønsker å følge prosessen.

– Det har vært folk her hver dag siden vi begynte å løfte. Interessen har vært enorm og vi synes det er veldig artig at folk er så engasjerte. Det er nesten som å få et monument, sier fungerende prosjektleder Hans Jack Arntzen, som har jobbet med brua siden 2011.

De har vært nødt til å begrense antall firma- og mediebesøk i brua til ett besøk i uka, ellers går for mye tid bort fra arbeidet.

stolt: Høyreist kneiser ho elegant over Rombaksfjorden.

Likhet med Tjeldsundbrua

Ei annen nærliggende bru, Tjeldsundbrua, har 50-års jubileum i år. Er det er mulig å sammenligne hvordan det var å bygge ei bru i 1967, sammenlignet med i dag?

– Prinsippet for bygging av hengebruer er det samme i dag. De første ble bygget allerede på slutten av 1800-tallet, men det er nok litt annerledes å bygge ei Bru i dag sammenlignet med for 50 år siden. Men Tjeldsundbrua har gitterdrager mens Hålogalandsbrua har lukka stålkasse. Hovedkablene er forankret på hver side av fjorden og kjørebanen henger i hovedkabelen, nøyaktig slik også Hålogalandsbrua bygges.

Før Hålogalandsbrua er tatt i bruk er det vanskelig å slå fast hvilken betydning den vil få for regionen, men den ble i 2009 tid utnevnt som det mest lønnsomme prosjektet i Nasjonal Transportplan, av daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Tjeldsundbrua 50 år

Video: Her åpner Kong Olav brua 22. oktober 1967

Vegvesenet: - Slik vil Tjeldsundbrua tåle alderdommen

Næringsliv: Her skaper de arbeidsplasser med brua som nærmeste nabo

Kommentar: På mange måter bygde de sin egen bru

Fremtiden: Hålogalandsbrua et lekkert stykke monumental brubyggekuns

Video: Se vår vakre videohyllest av Tjeldsundbrua