Prosjektleder Hans-Arne Haugland opplyser at tunnel-kontrakten med det spanske selskapet Aldesa er på rundt 300 millioner kroner inkludert merverdiavgift. Det tilsvarer rundt 30 prosent av det som skulle være de totale kostnadene med Harstadpakken.

Foran skjema

Harstadåstunnelen er Aldesas første byggeprosjekt i Norge. Entreprenøren får mye skryt for arbeidet, og ligger nå et halvt år foran skjema.

Kontrakten med Aldesa omfatter også innvendig innredning som drenering, vann- og frostsikring, vei og asfaltering. Elektroarbeidet kommer utenom.

Tunnelen skal etter planen være klar til å ta imot trafikk om to år – høsten 2019.

60 millioner

For å sikre seg mot eventuelle økonomiske overskridelser, er det satt av 60 millioner kroner som en sikkerhetsmargin.

– I et så stort prosjekt er det alltid noe uforutsett som vil dukke opp, men så langt er det ingenting som tyder på at sikkerhetspotten blir brukt, sier Haugland.

250.000 kubikk stein

Det er enorme mengder stein som er transportert ut av den 1407 meter lange tunnelen i løpet av det siste året. I alt 500 salver er sprengt, og det er kjørt ut 250.000 kubikk stein i hovedtunnelen og rømningsveiene. Totalt er det kjørt ut rundt 23000 lastebillass med stein. På det meste har lastebilene kjørt i skytteltrafikk og fraktet ut nærmere 100 lass om dagen.

Det er sprengt om lag 500 salver, montert cirka 10.600 sikringsbolter og det er sprutet cirka 5200 kubikk betong på fjell.

Steinmasser: Enorme mengder steinmasser er kjørt ut av tunnelen – totalt cirka 23.000 lastebillass.

Trafikksikkert

Driveforholdene har stort sett vært i henhold til de geologiske vurderingene som ble gjort på forhånd, og det har ikke vært nødvendig med injeksjon på grunn av vannlekkasjer.

25 personer har jobbet med tunneldrivingen. Fire av disse er spanjoler, de øvrige er fra Norge, Sverige, Finland og Polen.

Tunnelen skal redusere biltrafikken gjennom sentrum med 40 prosent. Den skal også redusere støy og støv og gjøre sentrum mer trafikksikkert.