Harstad har en rekke flotte forretninger, både i sentrum og på kjøpesentrene. Jevnt over yter de fleste av disse god service til sine kunder. Men bare de færreste har opplevd å bli kåret til Årets butikk i Norge når det gjelder å yte service innen sine kjeder. Det har Vinmonopolet i Harstad klart. Og det to ganger!

Mer kunnskap om Portvin

Hvordan feires så utmerkelsen «Årets beste Vinmonopol»?

Ifølge butikksjef Kjell-Roar Nilsen og nestleder Herdis Gabrielsen besto premien blant annet av en verdisjekk til hver ansatt som skulle gå til en studietur.

–Da vi vant den samme utmerkelsen i 2010, valgte vi å reise til Toscana i Italia. Etter noen diskusjoner fram og tilbake bestemte vi oss for denne gang å legge turen til Portugal, og alle ansatte, en mann og ni kvinner, skulle være med.

– Besøk på vingårder for prøvesmaking av ulike viner, røde som hvite, var naturligvis en del av turopplegget. I tillegg ønsket vi å skaffe oss mer kunnskap om Portugals spesialitet: Portvinen.

Eksentrisk vinprodusent

Det ingen av de ansatte visste noe om, med unntak av «sjefen sjøl», Kjell-Roar Nilsen, var at undertegnede, som var på ferie i Portugal samtidig, skulle dukke uanmeldt opp.

Dette skjedde da reisefølget besøkte den eksentriske vinprodusenten Luis Patos vingård i vindistriktet Bairrada i det sentrale Portugal, en drøy times kjøring sørøst for Porto.

I om lag to timer fikk reisefølge omvisning på gården, inkludert smaking av en rekke av produktene til Luis Pato, som hans datter, Maria Joao Pato, serverte og fortalte opprinnelsen til.

«Star strucked»

– Jeg har vært en gang tidligere på denne vingården, sier Kjell-Roar Nilsen.

–Da fikk vi omvisning av Luis Pato selv, som på en fantastisk og uforglemmelig måte fortalte oss om vinens fortreffelighet. Dessverre viste det seg denne gang at han akkurat den dagen vi var der befant seg i London på en vinkonferanse.

– At lykken sto oss bi denne dagen kan vi trygt si var tilfelle. Akkurat i det vi var i ferd med å gå om bord i bussen, kommer Luis Pato svingende inn på vingården, og tok seg tid til å hilse på oss og la seg avbilde av en gjeng som virket en smule »star strucked» over å få treffe en person de bare hadde hørt om tidligere, sier Nilsen.

A-ha opplevelse

Besøket i Portugal strakte seg over en hel uke, og inkluderte flere besøk på vingårder, sightseeing på Douru-elven, og for mange av de ansatte ny kunnskap om portvinens fortreffelighet.

– Selv oppdaget jeg for mange år siden at portvin kan nytes til så mangt, fra velkomstdrink til oster, sjokolade og øvrige desserter. Nå ser vi også at den kommer som bestanddel i spennende drinker. Portvin kommer i flere varianter som Tawney, Ruby, Colheita og Vintage, og faktisk også som rosè, sier Nilsen.

– På mange måter virker det som portvin er en glemt vingruppe hos nordmenn, men heldigvis syntes det som stadig flere vinelskere igjen har oppdaget denne vinens fortreffelighet, sier Nilsen og legger til:

– Heldigvis tyder det på at det faglige utbytte for de andre ansatte knyttet til portvin etter mitt syn kan karakteriseres som en a-ha opplevelse etter å ha besøkt og fått smakstestet flere varianter av vinen.

Konkurranseinstinktet på topp

Lene Jørgensen og Marie-Anne Aune har jobbet henholdsvis 18 og 19 år ved Vinmonopolet i Harstad.

De mener tittelen Årets beste Vinmonopol både inspirerer og motiverer alle ansatte ekstra.

–Det gjør oss naturligvis også ekstra stolte over å jobbe på en slik arbeidsplass. Miljøet og det kollegialt er supert, selv om vi ikke alltid er like enige om alt. Men de gode resultatene vi oppnår kommer som en konsekvens av å hele tiden forbedre de små tingene i hverdagen, i vår streben etter å stadig oppnå det beste kundemøtet. Kundene er viktigst.

– Men konkurranseinstinktet er på topp hos oss alle, der målsettingen er å fortsette å levere gode resultater for å kunne hevde oss som Norges beste Vinmonopol, sier de to som opplevde turen til Portugal som svært lærerik.

– Vi fikk testet mange nye spennende viner gjennom besøk på flere vingårder, der vi erfarte hvor stolte produsentene er av sine produkter. Vi fikk også lært mye om portvinsproduksjonen, en vin som fortjener å fremsnakkes i langt større grad enn tilfellet er i dag.

– Og sist men ikke minst blir vi enda mer sammensveiset som kollegaer, nærmest som en stor familie, sier Jørgensen og Aune.

Ulike kriterier

Blant landets totalt 310 Vinmonopolutsalg legges det stor vekt på å fremstå som kundevennlig, ha god varekunnskap og å ha den rette serviceinnstilling. Dette er noen av kriteriene som vektlegges betydning når kjeden skal kåre sine beste butikker. I tillegg blir de målt på blant annet drift, varetilgjengelighet, alderskontroll, produktivitet og resultatgrad.

«Det beste kundemøte»

Hva er så årsakene til at nettopp «polet» i Harstad hvert år kommer så godt ut av disse målingene? Kjell-Roar Nilsen og Herdis Gabrielsen peker blant annet på godt teamarbeid som en viktig faktor.

–Vi har en svært stabil arbeidsstokk som har jobbet sammen i mange år. Vi har utviklet et team- og arbeidsmiljø som kjenner hverandre godt. Vi har stor takhøyde, og vi tør å ta interne diskusjoner, for så å komme til enighet om hva som er det beste for bedriften. Vi har også en sterk VI-tankegang, der fokuset er at det er vi som gruppe som sammen skal prestere og yte vårt beste for å oppnå gode resultater.

– Vi er også flinke å ta vare på hverandre, og inkludere nyansatte raskt, sier Nilsen og Gabrielsen.

-Men også vårt fokus på kundebehandlingen, der vi jobber etter et begrep vi kaller «Det beste kundemøtet», har nok bidratt til at vi scorer høyt på kriteriene vi blir målt på.

-Alle våre ansatte må gjennom en obligatorisk opplæring, det vi kaller kompetansestigen. Det handler om alt fra varefaglig oppdatering til hvordan lytte til og lære kunden å kjenne, legger de til.

vintønner: Maria Joao Pato forteller om lagringsprosessene de benytter seg av. Foto: andreas Isachsen
korking: To eldre damer korker vinflaskene manuelt på gammelmåten hos Luis Pato. Foto: andreas Isachsen
vinsmaking: Det er naturligvis obligatorisk å smake på forskjellige viner når en vingård besøkes. Foto: andreas Isachsen