Over 200 arbeidstakere har sitt daglige virke på flyplassen vår, som er i kraftig vekst. Noen har jobbet her en mannsalder, andre pendler langveisfra, for å stå på dag ut og dag inn ved en av regionens mest pulserende arbeidsplasser. Midt ute i bushen.

Harstad Tidende har møtt flyplass-ansatte og blitt med bak lukkede dører, der passasjerer på reise vanligvis har ingen adgang.

«Airport firefighter» Gøran Karlsen, stiger ned fra elipsemaskinen og presser boksehanskene på. Han dundrer løs i treningsrommet til heltene i lufthavnvakta. Det er her de tøffe gutta holder seg i form. For du visste vel ikke at mens du gumler vafler i foodbaren og venter på at flyet ditt skal ta av, så pumper noen jern under tenners gnissel, i gammel-terminalen noen få hundre meter unna?

AIRPORT FIREFIGHTER: Gøran Karlsen på brann og redning viser muskler i treningsrommet i arbeidstida. Alle

De lønnes for å holde seg i god form.

– Vi må trimme i arbeidstida fordi vi må bestå tøffe fysiske tester regelmessig. Om en stryker på testen, så kan en heller ikke jobbe på brann og redning, sier André Ryeng.

RYDDER RULLEBANEN: Senjaværing Viktor Aronsen har slått seg ned med familien på Evenskjer, som følge av flyplass-jobben. Han har blant annet ansvar for å holde rullebanen fri for søppel - og harer!

I dag er Ryeng leder for teamet, og har inntatt vaktstolen med lave skuldre, i hovedkvarteret deres; Lufthavnvakta.

De er airport firefighters. I nabolokalene til treningsrommet står buksene vrengt rundt brannmannstøvlene, klare til å hoppe rett oppi og rykke ut. Som oftest bare på øvelse, bestilt av Avinor.

blodig alvor: Vekter Niklas Jørgensen, sikkerhetsansvarlig Ketil Arne Nikolaisen og vaktleder Petter Sandberg hos Securitas passer på sikkerheten.

– Vi har heldigvis ikke hatt noen reelle situasjoner der de måtte rykke ut. I alle fall ikke i min tid, sier lufthavnsjef Anne Britt Bekken i Avinor.

Bekken begynte i stillingen etter nyttår. Hun har hatt nok å henge fingrene i, med det øverste ansvaret for en flyplass i kraftig vekst. Hver eneste måned slås nye trafikk-tall-rekorder. 715.000 passasjerer reiste over Evenes i 2016. Hun tror de vil ende på 760.000 reisende i år.

– Målet er å bikke millionen i 2025, sier hun nøkternt.

I høye hæler klyver hun opp vinkeltrappene til det aller helligste på flyplassen. Flytårnet. Der flygelederne styrer lufttrafikken inn og ut av flyplassen. Her er det omtrent forsvarsregime. Nærmest ingenting er lov. Besøkende får kun nyte utsikten.

Flygelederne som forlanger og forbli anonyme, er ofte på tråden med flytårnet på Andøya og Bardufoss, som er luftrommene Evenes grenser til.

Avinor jobber med prosjektet «Remote towers» hvor det skal bli mulig å styre lufttrafikken fra Bodø. Dette bekymrer ikke på Evenes, som ikke er på lista for fjernstyrte flytårn. De åtte flygelederne har trygge arbeidsplasser her.

SJEFEN: Lufthavnsjef Anne Britt Bekken på besøk i toppen av flyplassen. Fra tårnet er utsikten best. Evenes har en rullebane på rundt tre kilometer.

I vinkeltrappene ned fra tårnet, skinner det gjennom at lufthavnsjefen har et snev av høydeskrekk. Med blikket stivt opp i luftrommet mens vi klyver ned fra toppen av flyplassen, forsikrer hun at så lenge lufthavnsjefen ikke har flyskrekk, så er alt vel.

I kjelleren under flyplassen, omtrent nøyaktig under innsjekk-området, screenes alle kofferter før de ender i bagasjehallen. Der viser stuerne muskler. Kofferter skal inn og ut. Og det lempes. Og det lempes!... i lokaler som snart må utvides.

– Vi har fått midler til å starte et forprosjekt for å ny bagasjehall, så det vil være noe av det første man skal bygge ut her, forteller lufthavnsjefen.

Nyterminalen er rundt 20 år gammel.

FLYPLASSEN VÅR: I 2016 forventer man at 760.000 reisende skal ha vært innom flyplassen vår.

– Vekst i trafikk, gir vekst i slitasje. Vi har nettopp skiftet ut alle stolene i avgangshallen og i november starter vi en renovering av toalettene. Vi oppruster terminalen som rett og slett vil få seg en slags «facelift»i løpet av 2018, sier Bekken.

To kjente fjes som mange vil kjenne igjen på flyplassen, er skånlandsjentene Turid Klaussen og Bodil Losvik.

– Noen vil nok tro at de ser syner og at vi faktisk går igjen her, flirer de to seniorkonsulentene som har jobbet her i henholdsvis 34 og 36 år.

De har minner fra gammel-terminalen og kan skrive under på at flyplassen er et bra sted å jobbe.

I LUKSUSAVDELINGA: Geir Jakobsen, Sisilja Viksund og Larissa Ylipeura jobebr med flasker av alskens slags, hos Duty Free Evenes.

– Jeg hadde aldri vært her i 36 år hvis arbeidsplassen ikke hadde vært bra. Ingen hverdager er like her, sier Bodil Losvik mellom kundene i innsjekk-skranken.

– Det er rolig innimellom, men det kan også være veldig hektisk, legger innsjekk-kollega Turid Klaussen til.

De har akkurat sjekket inn noen forsvarsfolk fra Bergen, som har vært på jobbreise i området.

– I Bergen har vi akkurat fått ny terminal. Den kan minne om Gardermoen, da det er samme designer som står bak, men terminalen er selvsagt litt mindre. Vi har fått samme inngangsparti som hovedflyplassen og vi har fått de flotte trepanelene, men det er ikke så langt å gå, forteller Stine-Marte Elgsås fra Askøy i Bergen.

Hun bodde i Harstad-området på begynnelsen av 2000-tallet og har ingen problemer med å kjenne seg igjen eller finne fram på flyplassen.

– Å jobbe her er vel som å jobbe på andre flyplasser, men kanskje er det mer sosialt på en liten flyplass. En kjenner sikkert flere, tror jobbkollega Inge Forland.

AVSLAPPEDE ASSASJERER: Ignace Vanheule, Lovise Hernes, Alaim De Mits og Maes Iris berømmer Evenes for å være en stressfri flyplass.

En annen passasjergjeng som har Brussel som sin heimflyplass, har vært på fiskeferie i Vesterålen, og liker den avslappa stemninga på flyplassen i Evenes.

– Her slipper vi å møte opp to timer før. Vi kan sjekke inn og droppe bagasjen selv. Det kan vi ikke hjemme. På en liten flyplass trenger man færre folk og alle virker avslappet. Det er deilig å komme fra ferie og slippe stress-stemning, sier passasjer Ignace Vanheule.

Men de har noe som heter travel rushtid, også på Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Kun på tirsdager denne sommeren har det vært stille i taxfree-butikken. Alle de andre dagene har man hatt internasjonale flyankomster og avganger.

– Vi har et veldig høyt snittsalg per kunde og lå den siste måneden faktisk på andreplass blant Avinor-drevne flyplasser på snittsalg per kunde, forklarer Sisilja Viksund hos Duty Free Evenes.

Evenes-passasjerene er mest interessert i kvalitetsvin og hudpleie. De jobber for å få flere lokale produkter som skal fenge det utenlandske markedet. I sommer har 8-10 ansatte jobbet der for å ta unna salget.

– Jo flere som fly, jo flere må jobbe her. I 2009 fikk vi utvidet butikken med tre ganger større areal enn fra starten i 2005. Men vi trenger faktisk ny og større butikk igjen, sier Viksund.

MEKKER MAT: På kjøkkenet bak foodbaren er til sammen 25 ansatte i drift fra grytidlig morgen, for å lage mat til fly og passasjerer. Herdis Hansen fra Planterhaugen har jobbet her i snart 32 år og blir aldri lei.

Taxfree-salget er sammen med parkeringsinntekter en viktig del av Avinors kommersielle inntekter. I tillegg kommer avgiftsinntekter basert på flytrafikk og passasjerer. Det er disse inntektene som sørger for budsjettbalanse i flyplass-regnskapet.

Kronene ruller også i kafeen, som nok flere opplevde fikk fornyelse i fjor. Med foodbar og kiosk er spiseopplevelsen oppgradert, noe som også viser seg på salgstallene til driftssjef Inger Anne Hellman i Select Service Partner (SSP). De omsetter for flere titalls millioner kroner i året.

Hennes over 20 ansatte er flyplassens morgenfugler, sammen med Securitas-vaktene. Frokost skal smøres til flyene fra klokken halv fem om morgenen, og før det må Securitas låse opp flyplassen slik at dagen kan starte.

TRANGT OM PLASSEN: Bagasjehallen er moden for utbygging og forprosjektering er på trappene.

– Det kan være en fordel å være morgenfugl når arbeidsdagen starter kl 04:00. Man må i alle fall være motivert til å være våken da, sier vaktleder Petter Sandberg.

STUER: Bagasjen skal frem. det sørger Jan Inge Holm og Kjell Bakkland for.
GÅR IGJEN: Turid Klaussen og Bodil Losvik har jobbet så lenge på flyplassen, at de frykter folk tror de går igjen her.
RENT POG PENT: Renholdsarbeider Camilla Hanssen i ISS sørger for ren flyplass.