Allerede fra 1. januar 2018 vil innbyggerne merke store forbedringer i busstilbudet.

Prestbakmo kom innom Harstad i går for å oppklare det han mener er misforståelser og feiltolkninger om den økte bussatsingen i Harstad.

Hele pakken

– Harstads befolkning skal få alle tiltakene vi lovet, bare litt forsinket. Fra 2018 øker vi bussproduksjonen i Harstad med 2,5 millioner. Det kan bli mer i årene som kommer, sier Prestbakmo.

Det slo ned som en bombe både i det politiske miljøet og blant innbyggerne da det i forrige uke kom fram at den store økningen i rutetilbudet for buss utsettes til i 2020. Prestbakmo forklarte i et leserinnlegg at fylkeskommunen har vært nødt til å forskyve endelig omlegging av bussproduksjonen på grunn av de store byggeprosjektene på veiene. De samlede omleggingene er i tillegg så store at de ikke fullt kan tas inn i dagens busskontrakt uten at fylket kommer på kant med lov om offentlig anskaffelse.

– Hvorfor kan ikke alle tiltakene iverksettes fra 2. oktober?

– Fordi vi er midt i en kontraktsperiode. Endringene vi gjør i bussproduksjonen vil overskride de verdiene som utløser særlige forhandlinger om ekstra godtgjørelse. Det tar tid å realisere de fysiske tiltakene i Harstadpakken, sier Prestbakmo.

– Hvorfor valgte fylkesrådet å forlenge nåværende kontrakt med Boreal Buss når det igjen stenger for økt bussproduksjon nå?

– Boreal er på plass i Harstad og har vært en god samarbeidspartner. Derfor ønsker vi å forlenge kontrakten. Det ville ha vært ugunstig å få inn et nytt selskap når opptrappingen av busstilbudet skal videreføres den nærmeste tiden, sier han.

2. oktober var dagen da hele busstilbudet skulle på plass. Nå blir det opptrapping i fire faser - den siste fases inn i mai 2020.

– Mye av omleggingen gjøres i oktober 2017 og fra 1. januar 2018. Så er Harstad heldigvis en by i vekst, og når vi evaluerer busstilbudet i 2020 tror jeg vi må øke rutefrekvensen, sier Prestbakmo.

Han er svært fornøyd med at stadig flere bruker bussen i Harstad.

– I en by full av ombygging, er det krevende å få busstilbudet til å fungere optimalt. Likevel har Harstad den største passasjerveksten i Troms, sier Prestbakmo.

Vekst: Harstad har hatt den største passasjerveksten på buss i Troms: Foto: Frank R. Roksøy Foto: Picasa