Denne morgenen vil hurtigbåten fra Tromsø bli møtt av Kila musikkforening og en topptung velkomstkomite. Da skjer den offisielle åpningen av den nye kaien til 30 millioner kroner. Ola Bremnes er invitert til å synge et par av sine sanger, blant annet harstadsangen. Det blir taler fra flere.

Havnesjef Ivar Frans Hagenlund smiler lurt og sier dette blir norges flotteste hurtigbåtkai.- Dette er den største kaiinvesteringen siden oljeselskapene bygde de tre kaiene på Stangnesbasen på midten av 80-tallet.

- Positiv utvikling

Kaien ble første gang bygd som trekai av Richard Kaarbø i 1888, og i 1913 overtok kommunen kaien.- I sin tid var dette den eneste kaien som kunne ekspedere dampskipsbåtene på en slik måte at de kunne legge til kai, sier han.

Hagenlund legger ikke skjul på at det er stor entusiasme i staben for alt det positive som skjer.- Enkelte ting har tatt lang tid å få på plass. Derfor er det flott endelig å kunne bidra til denne positive utviklingen, sier han.

Kai 1 får varmekabler, universiell utforming, belegningsstein, det blir ny belysning i henhold til krav, og de funksjonshemmede er spesielt tatt med på råd. Også øvrige brukere av hurtigbåtene har vært rådgivere.- Vi har hatt et nært og godt samarbeid med Funksjonshemmedes forening i Harstad. Vi har prøvd å etterkomme deres ønsker så lagt det var vært praktisk mulig. Derfor gleder vi oss ekstra stort til å kunne tilby passasjerene et langt bedre og mer funksjonelt havneområde. Det skal ikke bare fungere, men det skal også se pent ut, sier han.

Landgangen er spesialbygd for denne kaia, og vil kunne håndtere uansett type hurtigbåt.- Man vet aldri hva fylkeskommunen kommer med når dagens anbud går ut. Derfor har vi en landgang som kan håndtere alle typer båter under flo og fjære, lover han.

170.000

Havnesjefen påpeker at totalt er det rundt 170.000 personer som bruker dette området i byen.- Hurtigbåtruten mellom Harstad og Tromsø er landets største hurtibåtrute. Den er ekstremt viktig for byen, sier han.

Folk flest har sikkert lagt merke til den høye aktiviteten i havna, og investeringene i ny kai og flytemolo alene er på 66 millioner kroner.- Harstad er en kystby og skal ha en havn alle kan bruke, sier han.

Spesielt nordøsten har skape problemer for båtene. For hurtigbåtene har det til tider vært risikabelt å gå til kai, og de har ikke kunnet ligge til kai på grunn av fare for skade.- Den nye flytemoloen vil bli en stor berikelse for havna. Den vil gøre at store og små båter vil ligge i ro, uansett vær. Endelig får vi en havn som også småbåteierne vil like, sier Hagenlund.

BYGGEPLASS: Det jobbes på spreng for å bli ferdig med kaien til 7. juni. Foto: Odd Leif Andreassen