De siste ukene har mange klaget over standarden på Harstad-veiene. Fremskrittspartiets Eivind Stene har reagert ved å foreslå å bruke 10 millioner kroner i året ekstra for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet.

Varaordfører Maria Serafia Fjellstad sier at Frp - representert av Stene - var på plass da kommunestyret behandlet 15 millioner kroner ekstra de neste tre årene på kommunale veier.

- Ut fra hva Frp sier, kan se ut som at saken ikke engasjerer eller følges opp av andre: Tvert imot engasjerer dette absolutt også oss i posisjonen. Sak om veivedlikehold ble behandlet mai og juni 2016. Her ble det satt av penger til et prosjekt på 15 millioner kroner over tre år. Saken ble også fulgt opp i Virksomhetsplan 2017-2019; med ytterligere 1 million årlig, sier Fjellstad.

Slår inn åpne dører

Hun sier at krav om ekstra penger til opprusting av veiene derfor er å slå inn åpne dører. Hun skiller også mellom vedlikehold og generell opprusting av veiene.

- Hvert år må vi utbedre der vinter og tela har gjort sitt, så noen vårutfordringer må vi påregne. Dette vedlikeholdet blir best hvis man venter på at tela går ut av bakken.

I Harstad har det aldri blitt brukt så mye penger på vei som i dag, understreker politikeren.

- Å klage over prioriteringer til vei i Harstadsamfunnet akkurat nå synes jeg er spesielt. Det har aldri vært så store investeringer noensinne på vei i kommunen: Harstadpakken, Bjarkøyforbindelsene og senere også Hålogalandsveien gir milliardinvesteringer som nettopp kommer harstadværingen til gode, sier Fjellstad.

ERVIK Hull som fylles opp med masser, men de forsvinner etter noen dager. Foto: Privat

Sterke reaksjoner

Harstad Tidende har fått mange bilder fra leserne den siste tiden med bilder av dårlige veier. Også fylkesveiene står til stryk, mener flere. På Høgda var det noen som plantet flagg i et dypt hull søndag. Det kan du lese mer om her.

Ikke langt unna, i Ervika, beskrives fylkesveien så dårlig at den nesten ikke kan kjøres på.

- En gang i blant er det noen som fyller i de verste hullene. Jeg vet ikke hva som fylles i dem, men etter bare noen dager ligger allt dette på gang- og sykkelstien. Jeg vurderer å bytte til traktor, for å ikke knuse bilen daglig, sier leseren.

Fakta

  • Vedlikeholdsetterslepet på kommunale veier var 59 millioner kroner i 2016.

  • 46 prosent av veiene har et "sterkt utbedringsbehov".

  • I 2015 brukte Harstad 86 kroner per kommunal veg i netto driftsutgifter. Sammenlignbare kommuner brukte da 147 kroner.

Veier som administrasjonen mener det bør jobbes med i første omgang (Kilde: Sakframlegg kommunestyret 09.06.16 og formannskapet 31.05.16):

  • Kanebogvegen: Vegen er atkomst til boligområde. Den har manglende dreneringssystem/veggrøfter og det er behov for bæreevneforsterkning og nytt dekke. Kostnad: 1,5 mill.

  • Gangsåsvegen: Det skal som del av Harstadpakken bygges g-/s-veg langs del av Gangsåsvegen. Det er i den sammenheng ikke avsatt midler til oppgradering av kjøreveg. Det må gjøres utbedringer av bæreevnen til vegen på ei strekning inn mot aktuelle strekning, som er svært dårlig. Det er stor trafikk langs vegen og kollektivrute. Kostnad: 1 mill

  • Klatranvegen: Vegen er atkomst til et boligområde med flere gårdsbruk. Deler av vegen ble utbedret i 2008. Den øvrige delen på ca 400m er i svært dårlig forfatning. Det anbefales at denne strekningen opprustes med bæreevneforsterkning og nytt dekke. Kostnad: 1,4 mill

  • Nessevegen (Bessebostad): Vegen er atkomst til boligeiendommer og gårds-eiendommer. Vegen har dårlig drenssystem og bæreevne. Vegen opprustes med nytt vegdekke i grus. Kostnad: 600.000 kroner

  • Tiketalen (Rødskjær): Veg er atkomstveg i industriområde på Rødskjær. Vegen har dårlig bæreevne. Det anbefales at vegen opprustes med bæreevneforsterkning og nytt dekke. Kostnad: 1,6 mill

  • Rødbergvegen: Det skal som del av Harstadpakken bygges fortau/gang-/sykkelveg langs vegen. Det er i den sammenheng ikke avsatt midler til oppgradering av kjørevegen. Det må gjøres utbedring av bæreevnen til vegen. Det er stor trafikk langs vegen herunder til industriområdet på Mercur. Det er også en sentral kollektivrute. Kostnad: 3,8 mill

  • Grusveger Seljestad: Buvegen og Marcus Pedersens veg er veger for gjennomkjøring mellom Seljestadvegen og St. Olavs gate, og de er atkomstveger til boligområde. Vegene har dårlig dreneringssystem, dårlig bæreevne og har grusdekke. Vegene opprustes med fast dekke. Kostnad: 4,1 mill

  • Trafikksikkerhetstiltak: Det er stort behov for gjennomføring av mindre trafikksikkerhetstiltak langs kommunale veger. Det avsettes en post på dette og de gjennomføres innen rammen av vedtatt TS-plan. Kostnad: 1 mill

Bli med i diskusjonen på Harstad Tidende Facebook-gruppe.