Harstad Havn er nemlig også stevnet, men saken er stilt i bero på en rettskraftig dom mellom rederiet og havna i Bodø. Hurtigruten mener nemlig at flere havner, deriblant Harstad, har tatt for mye i kaileie de siste årene.

Havnesjef Ivar Frans Hagenlund mener dommen viser at rederiet nå må slutte med dette rettsspetakkelet, og heller velge dialog med havnene.

– Vi er naturligvis veldig tilfreds med dommen. Den er viktig for havnenorge og vi håper Hurtigruten legger nå denne saken død. I over tre år har dialogen gått mellom advokatene. Det er ikke fruktbart, sier han.

Gir 20 prosent rabatt

Hagenlund mener det er feil av Hurtigruten å hevde at det ikke har vært reelle forhandlinger.

– Rederiet er ute etter særavtaler, noe vi naturligvis ikke kan innfri. Det er ikke lov, og det må rederiet forstå, sier han.

Hurtigruten, får på lik linje med andre rederi, som besøker Harstad Havn ofte, 20 prosent rabatt på kaileie og anløpsavgift.

– Vi er nødt til å likebehandle alle som ferdes langs vår kyst.

Millionkrangel

Stein Lillebo i Hurtigruten er skuffet og er sterkt uenig i dommen.

– Vi har vunnet i fire rettsrunder og har nå fått ett tap. Mye taler for en anke til Høyesterett, sier han.

Hurtigruten mener at de i flere år har betalt flere millioner for mye i kaivederlag for sine to daglige anløp.

Hurtigruten har en avtale med staten, og plikter etter denne avtalen å anløpe 34 kaier mellom Bergen og Kirkenes. Rederiet mener dette gjør at havnene er i en monopolsituasjon overfor Hurtigruten.

– Vi nektes å forhandle om pris fordi havnene vet at vi ikke kan velge dem bort, og er derfor prisgitt den enkelte havns betingelser. Vi betaler 2x24 timer for få timers kailigge. Vi mener prinsippet er sterkt urimelig, sier Lillebo.

– Trenger opprydding

Hurtigruten mener dommen i lagmannsretten er skadelig for norsk sjøfart, og dommen bekrefter behovet for oppryddig.

– Det skal mye til for å dømme noen for ulovlig høye priser. Det var vi klare over. Blir denne dommen rettskraftig betyr ikke det at prisene er riktige, for vi vil fortsatt jobbe for å få til reelle forhandlinger om priser og tjenester i norske havner. Noe vi har jobbet for i over tre år, sier han.