Så langt er Harstadåstunnelen en arbeidsmessig suksess. Dette er spanske Aldesas første jobb i Norge. De tar daglig store jafs av fjellet og spiser seg grådig mot lyset på Sama. 37 prosent av tunnelen er unnagjort. Går det like godt resten gjennom resten av Harstadåsen, ser de lyset før jul. I dag er de kommet 500 meter inn i fjellet, det vil si cirka 50 meter nord for krysset der man forlater St. Olavs gate og kjører opp til sykehuset. Byggeleder Børge Johansen i Statens vegvesen legger ikke skjul på at han er fornøyd.

– Vi er svært heldige med fjellet, og dyktige folk gjør at dette går raskt. Vi har heller ikke møtt på så mye vann at dette har skapt problemer, sier byggelederen.

500-meterskaka er bestilt. Tradisjonen tro slås det på stortromma når denne milepælen nås. Festen blir i verkstedteltet. En stort bord dekkes og kaka formes selvsagt som en tunnel.

950 kilo sprengstoff

Inne i tunnelen går kontrollingeniør Edvard Falch i Statens vegvesen rundt og sjekker at alt er på stell. Fjellforholdene kartlegges, og det bestemmes hvor mange bolter og hvor mye betong som må sprøytes inn for å sikre fjellet etter hvert som salvene fyres. Veien videre skal stikkes ut, og det tas derfor koordinater slik at tunnelen kommer ut nøyaktig der den skal.

Og for spesielt interesserte – i hovedtunnelen bores det mellom 140 og 150 hull fem meter inn i fjellet. Dette tar mellom 2,5 og 3 timer. Hullene fylles så med cirka 950 kilo sprengstoff før det hele fyres av. Noe som høres godt siden det ikke er mer enn 30-40 meter opp til bakkenivå. En hjullaster sørger for å fylle lastebilene som kjører massene ned til området ved Byggmakker. Mellom 100 og 110 lass kjøres ut etter hver skyting, noe som med seks biler tar cirka 3,5 – 4 timer. Deretter banker en gravemaskin ned fjell som ikke har løsnet helt, før det til slutt sprøytes betong over for å binde fjellet.

1370 meter lang

Harstadåstunnelen er ett av de viktigste delprosjektene i Harstadpakken. Den første salven ble avfyrt 28 september 2016. Da ble det brukt 25 kilo sprengstoff. Nå brukes det 950 kilo. Tunnelen blir 1370 meter lang. Utgiftene utgjør cirka en tredjedel av de totale kostnadene til den opprinnelige Harstadpakken på 1,6 milliarder. Dersom veipakken øker til 2,5 milliarder vil tunnelen utgjøre cirka en femtedel av totalkostnadene.

Innslaget er på Seljestad, og tunnelen skal drives fra Seljestad og opp mot rundkjøringa på Sama der den kommer ut. Statens vegvesen regner med gjennomslag i desember i år. Tunnelen skal være klar til trafikk høsten 2019.

Godt samarbeid

For å sjekke hva arbeiderne kan vente seg inne i fjellet, bores det såkalte sondérhull.

– Da borer vi 30 meter inn i fjellet for å sjekke fjellkvalitet og om det er mye vann i vente.

I så fall må dette tettes med injeksjonsmasse, sier Børge Johansen.

Aldesa har tre borelag som veksler på å drive tunnelen. De er alle svensker. I tillegg sørger fire polakker for å sikre, dra inn vann og sørge for ventilasjon. Nordmenn jobber på verkstedet. Spanjolene administrerer det hele fra sine kontorer på andre siden av veien, ved parkeringshuset til statoilbygget. Totalt jobber det nå Johansen skryter av samarbeidet.

– Vi har godt samarbeid med entreprenøren, noe som er helt avgjørende for at dette skal gå bra.

Det gode humøret er lett å registrere når vi går rundt og snakker med folk som jobber i tunnelen.

– Det kan bli mye vann her når vi skal tømme Grottebadet, spøker en av svenskene. Latteren sitter løst og humøret er upåklagelig.

– Og når venter dere de største problemene?

– Vi har allerede passert det som vi antok var den svakeste sonen, og krysser fingrene for at det går bra i fortsettelsen. Men her kan man ikke ta noe for gitt. Overraskelser kan oppstå, sier byggeleder Børge Johansen.

FART: Cirka 35 meter i uka tygger de seg innover i hovedtunnelen. Foto: Frank R. Roksoy