Dette vil heller ikke endre seg dersom takstene økes til 15/30 kroner.

Det finnes bompengestasjoner som har takster under 10 kroner, men dette er langs veistrekninger som for eksempel E18.

Harstad Tidende har valgt ut bypakker som er noenlunde sammenlignbar med Harstadpakken. Det dreier seg om brukere av bilister som skal til og fra jobb/barnehage og lignende.

Bypakkene har også rabattordninger som stort sett er de samme som Harstadpakken. De som har avtale med det lokale bompengeselskapet og har AutoPass-brikke får 10 prosent rabatt. For de med avtale er det også tak på den månedlige innbetalingen, slik som i Harstad. Beløpet kan variere noe fra pakke til pakke. Det bør bemerkes at rabattordningene på rushtidssatsene er noe høyere enn de vanlige avgiftene. De beste rabattene som gis her er på opptil 50 prosent.

– Helt irrelevant

– Det er overhodet ikke relevant at bompengesatsene i Harstad er blant landets laveste. Det er en avsporing av debatten.

Leder i Harstad Høyre, Einar J. Mustaparta, er klokkeklar i sin kommentar. Han mener at bompengesatsene ikke er relevant i den situasjonen som nå er oppstått.

– Vi har lagt fram vårt syn i kommunestyret. Det er fullt ut gjennomførbart, noe også Statens vegvesen bekrefter, sier han.

Høyres forslag går i all hovedsak ut på å ferdigstille de påbegynte prosjektene, og å stoppe der. De mener det ikke er greit å kaste byrden av milliardsprekken på brukerne.

– At man her belaster folk i Harstad med økt bompengeskatt blir ikke mindre belastende av å vite at vi fortsatt ikke har den høyeste bompengeskattesatsen i landet. Sammenligningen er for alle praktiske formål ikke relevant etter mitt skjønn, sier Mustaparta.

Han mener at sammenstillingen av bompengesatsene kun har en hensikt.

– Jeg tror ikke at en slik «sukring av den bitre pillen» gjør saken noe bedre for dem som blir rammet mest av økningen,- kanskje tvert om.

Konsekvensene av den durabelig overskridelsen er det for Harstads befolkning sitt vedkommende svært uheldig. Årsakene til overskridelsene har vært påpekt mange ganger nå, sier høyreleder Mustaparta.

– Selvfølgelig relevant

– Det er selvsagt relevant at harstadværingene ikke får en større belastning med bompengesatsene enn folk ellers i landet.

Det sier leder for Harstad Ap, Kari Anne Opsal.

Hun mener det ville vært langt mer komplisert dersom byens befolkning fikk en hardere belastning enn i landet for øvrig.

– Det å stoppe utbyggingen nå ville være å svikte de svakeste gruppene våre. Nå er det de myke trafikantenes – og ungene våre sin tur. Vi må være med på å sikre gode og trygge skoleveier. Dette må vi gjøre med å bygge ut de planlagte gang- og sykkelveiene. Likeså må vi sikre et godt kollektivtilbud i Harstad, sier Opsal.

Når brukerne av Harstadpakken ikke får større belastning enn ved bompengeringer andre steder i landet, mener Oppsal at utfordringen fremover blir å sikre at bompengesatsene fortsatt blir blant de laveste i landet.