Tidligere fortalte Harstad Tidende om metodene flere diskuterer for å snike seg unna betaling i Harstads bomstasjoner. Kirstin L. Mobakken, leder for Troms Bompengeselskap, sier at de fleste metodene har større sjanse for å skape problemer i trafikken og for synderen, enn noe annet.

Vi spurte henne om de ulike metodene som blir diskutert i Facebook-gruppa med flere tusen medlemmer.

Kjøre under 5 km/t

– Det eneste du oppnår da er at man ifølge Veitrafikkloven skaper en farlig situasjon. Om du kjører i 3 kilometer i timen eller 10 kilometer i timen vil kamera ta bilde som gir grunnlag for innkreving.

Mobakken sier at bruken av kamera og brikkeregistrering er på plass for å skape flyt i trafikken.

– Ellers måtte man ha betjente stasjoner eller stasjoner hvor folk la inn penger.

Les også: Disse snikemetodene diskuteres på Facebook

Kjøre i feil kjørefelt

Noen har foreslått å kjøre langt utpå veiskuldra eller i feil kjørefelt. Dette fraråder bompengeselskapet.

– Er du i feil kjørefelt oppnår du to ting: Du registreres for én passering. Du kan også bli registrert på at du prøver å snike deg unna betaling.

FAKSIMILE: Harstad Tidende 13. januar.

Dekke til registreringsnummer

– Ifølge Veitrafikkloven er det pålagt å ha lesbare skilt. Dekker du til, bryter du altså loven. Du vil fremdeles få bilde av bilen din registrert, opplyser bompengeselskapet.

Bruker mye tid

Lederen av Troms Bompengeselskap sier at hun er overrasket over at folk bruker mye tid på å diskutere sniking.

– Vi ser ikke sniking i noen grad som bekymrer oss i dag. Men hvis det utvikler seg, vil det medføre merkostnader som bompengeselskapet må hente inn fra bilistene gjennom en forlengelse av innkrevingen.

Harstadpakken er vedtatt av Stortinget og avgiftene knyttet til bypakken må betales på linje med alle andre avgifter.

– De som forteller at de sniker, forteller at de velger å belaste øvrige trafikanter – kanskje venner, familie og naboer, sier hun.

– Flere bør bruke brikke og spare penger på den måten.

FAKSIMILE: Harstad Tidende 13. januar.