Harstadselskapet Polarkonsult har spesialdesignet en ny bilferge for det islandske veidirektoratet, Vegagerðin. De fikk jobben etter å ha vunnet en internasjonal anbudskonkurranse.

Fergen skal gå mellom fastlandet på Island og Vestmannaøyene. Den skal etter planen være i drift fra sommeren 2018, og skal bygges ved det polske verftet Crist.

Prosjektleder Arne Markussen i Polarkonsult sier de har jobbet i to år med å prosjektere og designe den nær 70 meter lange og 15 meter brede bil- og passasjerfergen.- Det har vært en god jobb for oss. Vi har vært nødt til å bruke all vår kompetanse for å komme i mål med dette spennende og utfordrende oppdraget. På det meste har fem-seks personer jobbet med dette, sier han.

Kompetanse og kvalitet

For å få jobben måtte Polarkonsult gjennom en internasjonal anbudskonkurranse, der de kjempet mot firma både internasjonalt og nasjonalt. Kontrakten er på 10 millioner kroner.- Det er alltid morsomt å vinne slike konkurranser. Det viser at vi kan være best på pris, kompetanse og kvalitet, sier Markussen.

Markussen mener de har levert et godt produkt, og har oppfylt de strenge kravene som ble satt til dem.- Fergestrekningen er veldig spesiell på grunn av vær og understrømmer i havet. Turen tar normalt 30 minutter. Dagens ferge, fra 1992, har i uker om gangen være nødt til å gå til en annen kai. Den turen tar fire timer. Målet er at nyfergen skal ha en regularitet på over 90 prosent. Det skal bli spennende å se om den klarer det, sier han.

Ferga tar 550 passasjerer og 65 biler. Den er utstyrt med diesel-elektrisk maskinanlegg med 800 kwh batteripakke som samlet kan gi maksimal uttak på 4800 kw. - Bakre salong består av selvbetjent kafeteria, stoler, bord og hvilestoler. Salongen foran får hvilestoler og kinoanlegg. Det finnes også lugerer og egen sone for mannskap.

Mange islandsturer

Polarkonsult har virkelig lagt hodene i bløtt for å komme fram til en design som gjør at fergen ikke får bunnkjenning selv om havdybden er fire meter og bølgene er på tre meter.- Vi har lagt stort vekt på utruste fega med maskinkraft og propeller som tåler røft vært, og skroget er designet for lav dypgang og optimal respons på de aktuelle bølgeforholdene.

Som en del av designprosessen har Markiussen vært flere ganger i Danmark, i Force Technology sitt anlegg for å teste ut fergemodellen.- Modelleforsøkene har bestått av vanlige stillevanns slepeforsøk og sjøgangsforsøk i anlegget deres i Danmark.

For Markussen har denne jobben vært veldig spennende og han tror dette kan bli starten på noe mer på Island.- Vi har hatt mange turer både til Danmark og Island, sier han.

Polarkonsult har 20 ansatte og har levert design til en rekke fartøytyper over hele verden.

Prosjektleder Arne Markussen i Polarkonsult. Foto: Odd Leif Andreassen