Da partene møttes i Trondenes tingrett valgte de heller å inngå et rettsforlik, enn å vente på en dom. De ble enige om at Marstrøm leverer bilen tilbake til Biltrend Harstad. Forhandleren betaler Marstrøm 280.000 kroner. Partene bærer sine egne saksomkostninger.

I 2012 kjøpte Marstrøm en Hyundai i40 til 399.000 kroner. Det tok ikke lang tid før feil på feil dukket opp. Lysene ble skiftet flere ganger, det samme med bremseklossene, rattet ble byttet, taklukemotor ble byttet, ryggesensor ble byttet flere ganger og dekkene hadde en unormal slitasje. Bilen var inne på verksted mer enn 20 ganger. Hver gang ble feilene reparert, og hun fikk gratis leiebil mens bilen sto på verksted.

Avslo flere tilbud

Til slutt krevde Marstrøm kjøpet hevet. Da svarte Biltrend Harstad med å stevne henne for retten.

I løpet av denne tiden tilbød Biltrend Harstad henne flere hevingstilbud. Alle ble avslått. Det siste hevingstilbudet fra forhandleren var på 360.000 kroner. Det ble også avslått.

I rettssaken krevde Marstrøm 469.000 kroner inklusiv renter.

Marstrøm sier til Harstad Tidende at hun er veldig godt fornøyd med forliket og er glad saken endelig er over. Mandag ble bilen kjørt til forhandleren.

- Nå er endelig saken over. Vi er gjeldfri, bilen er levert tilbake, noe som er en veldig god følelse, sier hun.

Hadde en veldig god sak

Hun fikk seg noen overraskelser i rettssalen. Det hun trodde var opplagt ut fra loven, var plutselig ikke det.

- Jeg hadde satt meg godt inn i forbrukerloven og trodde det som sto der var det retten måtte forholde seg til. Men slik var det tydeligvis ikke.  Jeg mener fortsatt at jeg hadde en veldig god sak, men at jeg ikke fikk fram argumentene mine godt nok. Etter hvert skjønte vi at det eneste riktige var å komme fram til et forlik, sier hun.

Et annet poeng som gjorde at forlik ble veldig aktuelt, var at hun innså at motparten ville anke en tapt dom.

- Da måtte vi ha engasjert advokat, noe vi ikke har penger til. Risikoen ville vært veldig stor for at vi ville sittet igjen som gjeldsslaver.

Gjeldsslave

Marstrøm benytter derfor anledningen til å advare andre mot å ta en sak til forbrukertvistutvalget. En avgjørelse i utvalget er bindende og må etterleves. Hvis man ikke godtar avgjørelsen, må man ta saken til retten.

- I verste fall kan en forbruker bli gjeldsslave. Slik kan det ikke være. Vi vant i forbrukertvistutvalget, og trodde at saken var avgjort. I stedet ble vi stevnet. I slike tilfeller burde det vært gratis rettshjelp slik at også forbrukeren kan engasjere advokat, sier hun.

To vinnere

Advokat Stein Nilsen, som representerte Biltrend Harstad, er også godt fornøyd med forliket.

- Et forlik betyr at det er to vinnere, sier han.

Nilsen mener denne saken aldri skulle vært i rettsapparatet, men burde vært løst for lenge siden.

- Biltrend Harstad har strukket seg langt for å komme til enighet med bileier. Vi mener rettsforliket er et godt og rettferdig oppgjør for begge parter, sier han.