Det går fram av en oversikt som Statens vegvesen har utarbeidet.

Det er fortsatt usikkert hva som må ut av pakken dersom kommunestyret sier nei til en ny veimilliard. Får vi flere gang- og sykkelveier? Får vi flere rundkjøringer? Hva vil skje mellom Rema og Sjøkanten senter på Seljestad?

Styringsgruppa har prioritert strekningen Kanebogen og Sama. Dermed kan man vinke farvel til alt som er planlagt sør og nord for disse områdene. Men blir det noe av fortauet fra Kanebogen og inn til byen?

– Uten mer penger vil det være naturlig å prioritere sykkelvei med fortau hele veien. Men da blir det sannsynligvis ikke noe av påkjøringsrampen fra Mercurveien og rundkjøringen ved Rema. Dette må imidlertid styringsgruppa vurdere nærmere, påpeker veivesenet.

Fortau Hagebyveien

Fortau langs Hagebyveien skal bygges. Der legges både asfalt og det meste av pengene. Kun 27 millioner står igjen på konto når dette fortauet er på plass. Behovet, dersom alle foreslåtte strekninger skal få fortau/sykkelvei, er på 232 millioner. Dermed er det ut med følgende:

Fortau langs Trondenesveien fra Hagebyveien til Festningsveien.

Mercurveien/Kongsveien – gang og sykkelvei fra Russevikveien/Rødbergveien til boligfeltet i Mercurveien.

Veiutbedring og fortau på Mercurveien, fra boligområdet til tankanlegget.

Russevikveien – Steinveien, gang- og sykkelvei + 125 m fortau.

Stangnesveien – Åkerveien til Grønliveien, fortau.

Gang- og sykkelvei Åsegarden – Tennvassåsen.

Bergsveien fra Bergsbakken – Gamle Ridevei, fortau.

Må prioritere mykt

Samtidig har kommunen behov for gang- og sykkelvei – eller fortau langs 15 veistrekninger.

– Det er behov for tilleggsfinansiering til minst seks av disse, om alt skal bygges, påpeker veivesenet.

Fungerende ordfører Maria Serafia Fjellstad mener hele pakken må fullføres. Hun vil nødig velge mellom viktige prosjekter, men er klar på at trygge veier for myke trafikanter er viktig.

– Ett av målene med pakken var å sikre veien til skoleungene på nordsida av byen. Hvis vi stopper nå, vil det kun være penger til å bygge fortau langs selve Hagebyveien, men ikke videre fra Trondenesveien til Festningsveien. Her ferdes det også mange skolebarn, sier Fjellstad.

Videre mener hun det vil være ille om strekningen fra Kanebogen til Byskillet ikke blir fullført med gang- og sykkelvei, og om den planlagte rundkjøringen i Rema-krysset tas ut.

Tapte inntekter

Kollektivdelen av Harstadpakken er på 122 millioner. Den skal gå til å få på plass den nye bussløsningen med oppgradering av bussholdeplasser, terminal i Kanebogen, sentrum og Sama, sanntidssystem med mer. Mellom 80 og 100 holdeplasser skulle oppgraderes. Antallet vil bli dramatisk redusert.

– Flere reagerer på at du og Venstre vil at flere skal gå, sykle eller ta buss. Hvis færre bilister kjører gjennom bomringen, må det vel bety tapte inntekter?

– Reduksjon i biltrafikk er tatt med i kostnadsgrunnlaget for Harstadpakken. Hvis mange flere enn beregnet velger å sykle eller gå, så er det kjempebra. Jeg er ikke bekymret over at inntektene fra bompengene svikter som følge av at folk reiser kollektivt, eller sykler og går. Hvis det skulle skje, har vi oppnådd et viktig mål med Harstadpakken, sier Maria Serafia Fjellstad.