Fremskrittspartiets gruppeleder er oppgitt og fortvilet over at samarbeidspartiene (Ap, Sp, V og KrF) vil øke bompengene fra 12 til 16 kroner, og heve månedstaket fra 60 til 80 passeringer. Det innebærer at dagens makspris økes fra 648 kroner til 1024 kroner.

Sett på bremsen

– Harstadpakken er blitt en historie om svik, et prosjekt uten styring og tillit lik null. Det er ufattelig at ikke samarbeidspartiene klarer å forstå at de må dra i nødbremsen nå.

– Vi må stoppe opp og få kontroll. Forventer virkelig samarbeidspartiene å få tillit av folket etter det som har skjedd? spør Stene.

Han registrerer at Ap, KrF, Venstre og Sp forventer at staten skal bidra med mer penger til Harstadpakken – rundt 180 million kroner.

– Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var på besøk i Harstad i fjor. Da fikk vi i partiet møte han. Vi spurte rett ut om staten kunne bidra med mer penger til Harstadpakken, og fikk kontant nei. Vi kan ikke forvente at staten skal premiere udugelig arbeid, sier Stene.

Million-tap

I et notat fra Statens vegvesen kommer det frem at Harstadpakken hver eneste måned taper to millioner kroner fordi det månedlige passeringstaket er 60.

– Dette føyer seg bare inn i rekken av feilberegninger som preger Harstadpakken. Jeg synes det er direkte feil å sende regningen for alle feilene til småbarnsfamilier og andre som har stram økonomi.

– Det vitner om liten evne til å sette seg inn i andres situasjon. En småbarnsfamilie er ofte avhengig av to biler for å få logistikken til å gå opp når unger skal kjøres i barnehagen og på fritidsaktivieter. Hvis bompengene økes så kraftig som samarbeidspartiene ønsker, vil en slik familie måtte punge ut med rundt 25.000 kroner i bompenger årlig. Dette er en utgift som gjør stort innhugg i familieøkonomien.

– Det er tydelig at mange politikere ikke evner å sette seg inn i andres økonomiske situasjon, sier han.

Dyrt i Harstad

Han mener det nå er blitt dyrt å bo i Harstad. Bompenger, eiendomsskatt og kommunale utgifter koster innbyggerne dyrt.

– Derfor synes jeg det er på sin plass at Harstad kommune betaler for  egne veiutbygginger, og ikke legger prosjektene inn i Harstadpakken slik at bilistene må betale, sier han.

Stene viser til at trafikken gjennom bomstasjonene svikter med rundt 10.000 i døgnet.

– Da blir det nesten komisk å registrere at samarbeidspartiene vil at flere skal kjøre kollektivt, sykle og gå. Hvem skal betale Harstadpakken hvis flertallet av kommunens innbyggere reiser med buss eller går til jobb, spør Stene.

Stopp opp

– Harstadpakken mangler 1 milliard kroner. Hva mener Frp bør gjøres for at prosjektet skal komme i mål?

– Vi må se om det er prosjekter som kan settes på vent, eller som kan utgå. I alle fall må vi stoppe opp. Vi kan ikke velte alle utgiftene over på bilistene. Det blir helt feil, sier Stene.

Frp krystallklar på at noen i ledelsen for prosjektet må byttes ut.

Eivind Stene frykter at skandalene rundt Harstadpakken vil føre til enda lavere valgdeltakelse.

– I alle fall er jeg sikker på at politikerforakten vokser og at folks tiltro til systemet har fått en kraftig knekk, sier han.