Mobakken ønsker å korrigere feile tall NRK kom med i forrige uke på antall passeringer samt tapte inntekter som følge av elbilpasseringer, og som ble gjengitt i Harstad Tidende.

Naturlig nedgang

– Bompengeinnkrevingen startet 27. juni i 2016, noe som sier oss at det er for tidlig å konkludere. Først når det er gått et års tid, kan man med en rimelig grad av sikkerhet si noe om forventede bominntekter.

– I Stortingsproposisjonen er det lagt inn en gjennomsnittlig inntekt pr. passering på 4,85 kroner i det første året med bompengeinnkreving. Da har man tatt høyde for alle rabatter som passeringstak, timeregel med mer.

– Hittil har vi hatt en inntekt i snitt per passering på 4,89 kr, og ligger således greit an med tanke på inntekt per passering. Derfor bekymrer disse tallene oss ikke foreløpig. I forbindelse med oppstart av alle bomringer er det en naturlig nedgang i trafikken til å begynne med.

– Erfaringer så langt tilsier at dette skal stabilisere seg over tid, etter hvert som byggeprosjektet er avsluttet, sier Mobakken, og legger til:

– Årsaken til at inntjeningen totalt sett er lavere så langt i prosjektet, er at trafikken er noe lavere enn beregnet. Mens det er tatt utgangspunkt i en ÅDT (årsdøgntrafikk) på 59 400 kjøretøy i døgnet har vi hittil hatt et snitt på 49000, forteller hun.

Elbiler utgjør 2,2 prosent

Mobakken står ikke inne for kritikken elbilene har fått for manglende inntjening i bomstasjonene.

– Elbilene, som er fritatt for bompenger, får ufortjent mye av skylden for at inntjeningen er lavere enn forventet. I Harstad var det i januar registrert 293 elbiler av totalt 12429 personbiler.

– Det utgjør 2.4 prosent av antallet biler, og gjenspeiles i at i desember 2016 utgjorde passeringer med elbil 2.2 % av totale passeringer i Harstadpakken. Dette utgjør like under 190.000 kroner per måned.

– Dette er også penger, men utgjør foreløpig lite i den store sammenhengen, sier Mobakken.

Vesentlig forskjell

Hun peker også på det lave rentenivået og konservative beregninger som viktige årsaker til at de kommer i mål med inntektene fra bompengeinnkrevingen.

– Når vi sier at dagens trafikktall og inntekter ikke bekymrer oss, er det blant annet fordi det i stortingsproposisjonen er tatt høyde for en lånerente på 6,5 % mens vi hittil har hatt renter på under 2 % på de låneopptakene vi har tatt opp.

– Noe som til sist vil utgjøre en vesentlig forskjell på etter hvert store summer.

Vi er så vidt i gang

Vi har hele tiden vært svært bevist på å ikke låne mer enn nødvendig ut fra de behovene Harstadpakken har. Dette er også et element som slår positivt ut.

-Med så lave renter og konservative beregninger tror vi det er høyst sannsynlig at dette skal gå som planlagt.

– Vi må ikke glemme at vi er så vidt i gang og lånet kan løpe i 15 år, sier Mobakken og ønsker å legge til følgende:

Følger situasjonen tett

– Harstadpakken er et godt tiltak for byen og vil være med å befeste Harstad sin posisjon som den tredje største byen i Nord-Norge.

– Når hele prosjektet er ferdig er vi sikker på at de fleste i Harstad vil være fornøyde. Troms Bompengeselskap AS er en viktig bidragsyter til dette arbeidet.

– Det er vi stolt av og følger situasjonen i Harstad tett, sier styreleder Kirstin L. Mobakken.

Kirstin L. Mobakken i Troms bompengeselskap mener trafikktallene gjennom bomstasjonene vil ta seg opp etter hvert. Arkivfoto Foto: Statens vegvesen