De myke skal prioriteres. Bilen kommer sist.

Som del av Harstadpakken kommer ny kollektivtrafikkløsning som i hovedtrekk går ut på å etablere pendelruter for buss. I sentrum vil dette bety at man unngår oppstillingsplass for buss, og dermed kan frigjøre dagens busstorg til annet formål.

Bussene vil ha kantstopp, noe som er plassbesparende i forhold til busslommer, og som alltid vil gi bussen fri kjørebane.

Attraktivt for de myke

I Harstadpakken er en tredjedel av pengene avsatt til gang- og sykkelveger. Det skal være attraktivt å gå og sykle til, fra og i sentrum.

Sammenhengende bilfrie områder må sikres, og det skal legges til rette for både sykkelparkering og en sammenhengende sykkeltrasé gjennom sentrum. Fra Byskillet, ned på vestre side av Storgata (vestsiden), over Rikard Kaarbøs plass og på vestsiden av Strandgata opp til Sama. Bil- og kollektivtrafikk går blandet som i dag.

- I dag fungerer utformingen av Riksvei 83 som en barriere mellom viktige sentrumsfunksjoner.

Fotgjengere i sentrum må gå langt for å krysse veien. Dette gjør at det oppleves som tungvint og lite attraktivt å ta seg fram som fotgjenger i sentrum. Løsninger som prioriterer gående – syklende – kollektiv – biltrafikk – i den rekkefølgen, er nødvendig for å nå målet, sier kommuneplanlegger Rannveig Kildal Ramtvedt.

endringer: Her i Sjøgata blir det store endringer. Det skal blant annet bli mye lettere for fotgjengere å gå over gatene i sentrum. Foto: Frank R. Roksøy Foto: Frank R. Roksoy
SYKKELTRASÉ/FORTAU: Fra Byskillet, ned på venstre side av Storgata (vestsiden), over Rikard Kaarbøs plass og på vestsiden av Strandgata opp til Sama skal det bli trasé for syklende. Foto: Frank R. Roksøy Foto: Frank R. Roksoy