I forrige uke ble det kjent at anlegget, som har ligget ute for salg i flere måneder, skal beholdes. I stedet for å legge ned, bygger selskapet opp, både på Rødskjær og i Trondheim.

– I Trondheim bygger vi et ganske stort verksted, men alt av nybygg vil skje på Rødskjær, sier administrerende direktør Erik Ianssen.

Elektrifisering

Ianssen ser store muligheter i regionen, nå når man har kommet ut av tenkeboksen og bestemt seg for å satse videre.

– Sør-Troms er et vekstområde. Det virker som at Rødskjær blir et knutepunkt ettersom det på båtsiden skjer det mye i hele området. Siden 1970-tallet har vi vært kjent for nybygg. Men vi spisser satsingen på ny teknologi, ikke bare på nye båter, men også eksisterende fartøy, sier Ianssen.

Les også: Her ser du verdens første batterisjark

Den nye teknologi han snakker om er elektrifisering av båter. Dette blir ifølge Selfa mye vanligere i framtida. Likevel, man stopper ikke der. Elektrisk drevene passasjerbåter er også et satsingsområde.

– Det kommer ny teknologi, både innen hurtigbåter, fiskeoppdrett og etter hvert også på fiskefartøy. Det siste om et år eller to. Men først skjer det vel innen fiskeoppdrett og hurtigbåter, sier Ianssen.

Nullutslipp

Da den første el-sjarken ble satt på vannet i august i fjor, var den en overraskelse for mange. Men ikke for Selfa, som hadde arbeidet med tanken siden årtusenskiftet, og mer praktisk de siste sju-åtte årene.

El-sjarken er ikke den billigste sjarken man kan skaffe seg. Den koster mer enn en konvensjonell sjark, men selskapet venter at prisene på komponenter til el-sjarken vil falle. Og det vil åpne opp for store muligheter for fartøyet som er en hybrid som lades mens den ligger til kai, men kan kjøres ved hjelp av en dieselgenerator til og fra fiskefeltet.

Den første el-sjarken ble tatt i bruk av fisker Bent Gabrielsen i Karlsøy.

– El-sjarken skal utvikles videre, fra lavutslipp til nullutslipp i løpet av halvannet år, sier Ianssen.

Kompetanse

Selfa Arctic har i dag 25 ansatte på Rødskjær. Det kan bli aktuelt å ansette flere.

– Om det blir flere båtbyggere, vet jeg ikke. Det er litt tidlig å si, men vår satsing vil kreve en annen kompetanse. Vi oppretter en ny avdeling for ny teknologi og for godkjenning av fartøyer.

FØRSTE: Verdens første elektrisk drevne sjark, MS «Karoline», eies av Bernt Gabrielsen fra Karlsøy. Fartøyet kostet mellom 5 og 6 millioner kroner. Arkivfoto: Vidar Bjørkli Foto: Vidar Bjørkli