Hurtigruten mener de i årene 2012 til 2016 har betalt nær 12 millioner kroner i kaileie. Rederiet krever tilbakebetalt 50 prosent, seks millioner, som er det de mener å ha betalt for mye.

Ifølge stevningen mener rederiet at havna ikke kan operere med en minste kaileie på 24 timer når skipene bare er innom en kort periode. Hurtigruten må kunne bruke "parkeringslappen" fra det første skipet også for det andre skipet som ankommer samme dag. Hurtigruten mener at når et av deres skip går til kai, så er kaien automatisk leid av Hurtigruten for 24 timer. Havna kan ikke kreve ny leie når neste skip går til den samme kaien samme dag. Å fakturere en bruker for 38 timeres leie per døgn, for litt over to timers bruk, er ifølge Hurtigruten urimelig.

- Ulovlig samarbeid

Videre skriver rederiets advokat Mats Erik Sæther at Hurtigruten i lengre tid har forsøkt å komme i prisforhandlinger med havna. Havna har ikke villet realitetsdiskutere sine priser og vilkår. Hurtigruten har blant annet foreslått at det inngås fastpris- eller rabattavtaler som bedre reflekterer det høye antall anløp Hurtigruttens skip gjør. Havnen har ikke villet forhandle, skriver Sæther.

Hurtigruten anfører i sin stevning at havna ikke kan kreve betalt for leie av kai i 24 timer for et skip som er til havn i vesentlig kortere tid. I tillegg mener Hurtigruten at Harstad Havn har deltatt i et ulovlig samarbeid om priser og vilkår på en måte som er i strid med konkurranseloven.

I stevningen viser rederiet til Salten tingrett sin dom i Bodø havn-saken. "Det er ingen saklig grunn til at Hurtigruten skal betale for disse to korte anløp innen samme døgn med 2 kaivederlag med en samlet liggetid på 48 timer. Bodø Havn er kjent med at Hurtigrutens seilemønster er fastlagt og at Hurtigrutens skip ikke har lang liggetid til kai. Å fastsette en minste liggetid på 24 timer per skip er etter rettens vurdering i seg selv usaklig. Regelen synes satt for å sikre at Hurtigruten må betale for begge sine anløp i døgnet og dermed sikre havna inntekter."Bodø Havn tapte saken i Salten tingrett. Ankesaken skal gå i Hålogaland lagmannsrett og er berammet til januar 2017.

Ingen kommentar

Prosjektleder Stein Lillebo i Hurtigruten sier Harstad Havn har overfakturert dem i flere år.

- De fakturerer oss for 48 timer for to korte anløp, mens vår liggetid er på totalt 2 timer og 15 minutter i døgnet, sier han.

Lillebo forklarer at årsaken til at stevningen kommer nå er at havna har ikke villet forlenge foreldelsesfristen.- Dette tvinger oss til å stevne havna, om vi skal ha våre krav i behold. Det finner vi beklagelig, enn så lenge dette prinsippet endelig vil bli avklart ved rettskraftig dom i Bodø-saken i januar, sier han.

Havnesjef Ivar Frans Hagenlund sier i fredag ettermiddag at han ikke har sett eller mottatt noen stemning ffra Hurtigruten.- Jeg kan derfor ikke gi noen kommentar.

STEVNET: Prosjektleder Stein Lillebo i Hurtigruten har nå saksøkt Harstad Havn for overfakturering av kaileie i årene 2012 til 2016. Foto: Hurtigruten
INGEN KOMMENTAR: Ivar Frans Hagenlund, havnesjef. Foto: Arkivfoto