Han synes det er mildt sagt merkelig at det skal være så vanskelig å forholde seg til vedtaket om at det maks skal faktureres for 60 passeringer per måned, og mener det nå må tas grep fra bomselskapets side for å skape forutsigbarhet for bilistene.

Krumspring

– Dette skulle være ufravikelig slik at folk om ønskelig kan budsjettere med rundt 700 kroner som månedlig utgift for å kjøre inn og ut av Harstad.

– Jeg skal være forsiktig med å ta ordet svindel i bruk, men det begynner unektelig å ligne på det når Hålogalandsbrua nå gjør en del krumspring for å kamuflere at de ikke vil følge disse reglene.

Fraskriver seg ansvar

– De fakturer nå fra den 15. i en måned til den 16. neste måned, mens de regner passeringer per måned fra 1. i hver måned. Når jeg så går litt hardt ut mot dem, fraskriver de seg ethvert avtalt ansvar med å hevde at de fakturerer alt som kommer fra vårt skyggefulle og svært anonyme bomselskap som er opprettet av gudene vet hvem, og som i tillegg har gitt oss «langreiste» fakturaer som kommer via Narvik fra Bergen, sier en indignert Nilsen.

Må skjerpe seg

– For å si det på Arthur Arntzen måte; - ”Nå må de pinadø skjerpe seg”, og følge vedtaket om maks 60 passeringer i måneden og gjenopprette folks tillit til at dette antallet er normen.

– Veipakkesaken var en upopulær og kontroversiell sak da den ble vedtatt for seks år siden. Da er det desto viktigere å sørge for at faktureringen fra bomselskapet blir korrekt og til å stole på slik at folks aksept for dette bompengeprosjektet ikke svekkes ytterligere, sier Nilsen.

Protesterer videre

- Akter du å betale regningen der du er blitt fakturert for 40 flere passeringer enn maksantallet?

– Jeg er medlem av Forliksrådet i Harstad og akter ikke å få en sak mot meg behandlet der, sier Nilsen med et smil om munnen.