– Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Gjennom tildeling av nye kontrakter på de regionale flyrutene i Nord-Norge sikrer regjeringen et godt og markedstilpasset flytilbud i disse regionene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– I tillegg skjerpes sikkerheten i nord, med hensyn til at Samferdselsdepartementet har satt krav til trykkabin på fire av rutene hvor man tidligere ikke har satt krav til dette, sier Solvik-Olsen i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Departementet lyste 2. juni 2016 ut nytt anbud på regionale ruteflyginger i Norge-Norge. Flyselskap i alle EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 13 ruteområder for perioden 1. april 2017 – 31. mars 2022. De aktuelle flyruteområdene er:

1. Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.

2. Hasvik – Tromsø v.v., Hasvik – Hammerfest v.v. og Sørkjosen – Tromsø v.v. (nå krav om trykkabin på disse strekningene)

3. Lakselv – Tromsø v.v.

4. Andøya – Bodø, Andøya – Tromsø v.v.

5. Harstad/Narvik – Tromsø v.v. (nå krav om trykkabin på strekningen)

6. Svolvær – Bodø v.v.

7. Leknes – Bodø v.v.

8. Røst – Bodø v.v.

9. Brønnøysund – Bodø, Brønnøysund – Trondheim v.v.

10. Sandnessjøen – Bodø, Sandnessjøen – Trondheim v.v.

11. Mo i Rana – Bodø, Mo i Rana – Trondheim v.v.

12. Mosjøen – Bodø, Mosjøen – Trondheim v.v.

13. Namsos – Trondheim, Rørvik – Trondheim v.v.

Tre flyselskap deltok i konkurransen

Tre flyselskaper leverte tilbud til Samferdselsdepartementet innen tilbudsfristens utløp 22. august 2016. De tre selskapene var:

• FlyViking AS

• Danish Air Transport AS (DAT)

• Widerøe's Flyveselskap AS (Widerøe)

Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi og teknisk/operative forhold. Departementet har med bakgrunn i gjennomgangen besluttet å tildele kontrakt på alle de utlyste ruteområdene til Widerøe.

Tilbudet fra FlyViking AS, som la inn bud på ruteområde 1 og 2, samt på ruteområde 6 – 8, er avvist. Dette skyldes at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet. Samferdselsdepartementet plikter derfor å avvise alle deler av tilbudet fra FlyViking AS.

DAT og Widerøe la begge inn tilbud på ruteområdene på ruteområde 3 – 5. I tilbudet fra DAT er det fastsatt et høyere krav til kompensasjon fra staten for å drifte ruteområdene enn Widerøes tilbud. I henhold til konkurransegrunnlaget skal kontrakten som hovedregel tildeles det tilbudet som har det laveste kompensasjonskravet for hele kontraktsperioden fra 1. april 2017 – 31. mars 2022. Samferdselsdepartementet tildeler derfor ruteområde 3 – 5 til Widerøe.

Widerøe la inn tilbud på alle ruteområdene i konkurransen, og for ruteområde 9 – 13 var Widerøe eneste tilbyder. De ble dermed tildelt kontrakter også på disse ruteområdene. Widerøe er dermed vinner av alle ruteområdene i konkurransen.