Tirsdag kveld oppsto det tekniske problemer på Strandebarm og folk ble stående på fergekaia uten umiddelbart å se når de ville komme seg til bestemmelsesstedene sine. For halvannen uke siden oppsto det også problemer når Strandebarm ble satt inn for MF Kvernsund, som skulle på verksted.

Rett ferge

Øyboerne uttrykker både fortvilelse og sinne når reserveferga krøller til tilværelsen. Harstad Tidende har bedt regionsjef for ferger i Norled, Inge Andre Utåker, kommentere de stadig tilbakevendende problemene med ferga.

– For fire uker siden gikk Strandebarm problemfritt på Toppsundet. Og gangen før det gikk det også greit. Men jeg skjønner at folk stiller spørsmål når det oppstår problemer, for det skal ikke være sånn, sier han.

Det er ifølge Utåker ulike tekniske problemer bak de to siste tilfellene.

– I natt var det god innsats av de som var på vakt. De dro til Hamek og fikk ordnet nye deler.

– Mener du Strandebarm er rett ferge som reserve?

– Den er det. Strandebarm går i fartsområde tre og det er få ferger å velge mellom til et slikt samband. I fartsområde tre stilles det ekstra krav til hvilken ferge som kan brukes.

Små fergekaier

Utåker forklarer at fergesambandene inndeles i fartsområder etter hvor utsatt fergene er for vær og vind.

– Fartsområde én er i bunnen av fjordene der de er skjermet. To er mer åpent, som Stangnes og Stornes-ferga. Tre er enda mer åpent, som i Bjarkøysambandet. Og der det er enda mer åpent, som mellom Andenes og Gryllefjord snakker vi om fartsområde fire.

– I tillegg er det små fergekaier som med sin utforming begrenser hvilke ferger som kan brukes. Derfor må vi nok belage oss på å bruke Strandebarm videre. Men vi jobber jo for å unngå at feil oppstår, sier Utåker og legger til:

– Vi må nok lide oss gjennom de siste to årene til Bjarkøyforbindelsene står ferdig i mai/juni 2018, sier han.

Fungerer bra

Inge Andre Utåker synes det er på sin plass å understreke en annen sak – om hovedferga på trekantsambandet. Kort tid etter at Kvernsund ble satt inn som hovedferge oppsto det tekniske problemer da ei dieselpumpe røk. Senere viste det seg at baugpropellen var for liten.

– I august i fjor var det mye styr om Kvernsund. Blant andre ordføreren engasjerte seg, men Kvernsund har etter det fungert veldig bra i sambandet, sier han.

Annen løsning

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo håper å finne en løsning.

– Vi har en bindende kontrakt på Strandebarm. Skal vi kreve en annen ferge vil det bli et økonomisk spørsmål.

– Jeg ser fram til at Bjarkøyforbindelsene står ferdig, men Strandebarm er fortsatt reserve på Toppsundet. Vi må få dette avklart med Norled og venter at det vil koste mer.

– Strandebarm er mindre enn det som kreves på toppsundsambandet, så dette er noe vi jobber med å få løst, sier han.