Årsaken er at Hålogalandsbrua ikke kan innfri kommunens krav til dokumentasjon på fakturaene.

15 år

Regnskapsleder Rita Kristensen sier det er krav i lovverket som gjør at skal de føre regnskapet på riktig måte må dokumentasjon skal ligge vedlagt alle faktura.

– Vårt faktureringssystem er elektronisk. Hos fjellinjen får vi passereingsoversikten vedlagt fakturaen. Hos Hålogalandsbrua må den enkelte saksbehandler som har tegnet avtalen gå inn på nettsiden å hente ut dokumentasjon/passeringsoversikt og sende den til regnskapsenheten. Det må gjøres hver eneste måned i 15 år, sier hun.

174.000 kroner

Derfor har de bestemt at alle kommunens 168 kjøretøy skal knyttes til Fjellinjen.

– De som i dag er hos Hålogalandsbrua vil i løpet av kort tid bli flyttet over til Fjellinjen, sier hun.

Hittil har kommunen betalt 174.267 kroner i bompenger.

Vel 91.000 kroner hos Hålogalandbrua. vel 81.000 kroner hos Fjellinjen og 1.248 kroner hos Troms Bompengeselskap.

Fjellinjen eies av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.

Oslo og Akershus

Selskapet ble etablert i 1986 med formål å fullfinansiere Festningstunnelen, motorveien gjennom Oslo. I 1988 vedtok Stortinget å utvide selskapets ansvarsområde til å omfatte delfinansiering av hovedveinettet i Oslo og Akershus. I 2016 står den for innkrevingen av Harstad kommune sin bilpark i Veipakke Harstad.