Flere bilister opplevde å få den første regningen for passeringer som gjaldt fra åpningen av innkrevingen 27. juni og ut juli måned. Nå blinker det hvitt til tross for at en ny måned ikke er omme og uten at det har landet en regning i postkassen. Hvitt signal betyr at Autopass-brikken er registrert, men at det er på tide å betale.

Hvitt rundt forfall

Mange spør seg hvorfor de får hvitt kryss når det ikke foreligger noen faktura. Ved kundeservice hos selskapet BT Signaal, som står for driften av bomstasjonene, får vi vite at det er veldig mange i Harstad som får hvitt signal, men at de får den rabatten de skal ha, at timesregelen følges og at månedstaket opprettholdes. Forutsetningen er selvfølgelig at de har avtale med et bompengeselskap.

Driftssjef Grethe Kleppe i BT Signaal forteller at alle bilister vil oppleve hvite kryss hver eneste måned.

– Den første regninga hadde forfall sist fredag, 19. august. Da ble det generert ei datafil som ble lest inn i systemet. Dette skjedde mandag. Normalt skal det påfølgende dag bli riktig lyssignal, altså grønt for de som har avtale, sier hun.

– De som har opplevd å hvitt signal i to dager får helt sikkert grønt signal i morgen, sier hun.

Ulike fakturaperioder

Bilistene lurer også på hvorfor bomselskapene ikke følger kalendermåneden og hvordan regelen med maksimum 60 passeringer i måneden følges – kalendermåned eller fakturaperioden.

– De ulike bompengeanleggene har ulike fakturaperioder. I tillegg har noen forskuddsbetaling mens andre har etterskuddsbetaling. De fleste bilistene i Harstad har nok tegnet avtale med Hålogalandsbrua. De kan oppleve å få regning to ganger i måneden, men på sikt holder det kanskje med én, sier Kleppe.

Passeringene som er registrert på fakturaen kan gå over én måned. Det betyr at beløpet gjerne blir høyere enn det det skulle vært med 60 passeringer.

– Sist fikk en del krav som gjaldt både for juni, juli og deler av august. Men regelen om maksimum 60 passeringer følger kalendermåned. Det overskytende blir registrert i Harstad, men det får ikke vi oversikt over. Det blir ikke sendt til belastning i avtalen, avslutter Grethe Kleppe i BT Signaal.