Harstad: Det sier regiondirektør Kenneth Selven i PostNord.

– Det er nå slaget om kystlinja står. Et slag som også omfatter Nordlandsbanen, for det vil ikke være økonomi til kun å frakte folk på jernbanen til Bodø. Derfor vil gods bli svært viktig for å opprettholde og utvikle denne toglinja, sier han.

PostNord ønsker å flytte godset over på sjø, men da må flere aktører i bransjen tenke i de samme baner. Målet er å få til en stabil båtrute mellom Bodø og Tromsø.

– Skal vi bli med på en slik løsning må det komme en avklaring i høst. Hvis ikke vil vi gjøre investeringer på svensk side. Jeg vet at Schenker allerede har brukt penger på den svenske jernbanen, sier han.

Havnene taper

I regjeringens nye Maritime strategi heter det:

”Regjeringen vil stimulere til overføring av gods fra veg til sjø, herunder i arbeidet med nasjonal Transportplan vurdere en midlertidig tilskuddordning for godsoverføring rettet mot bedrifter som velger å benytte sjøtransport fremfor landtransport.”

PostNord er en av de største logistikkaktørene, og hva de gjør kan ha betydning for hva andre selskap bestemmer seg for. Resultatet kan i verste fall bli at nordnorske havner blir taperne. Området mellom Bodø og Tromsø kan gå glipp av investeringer i mange hundre millioner.

– Det å bygge opp en effektiv og god infrastruktur koster. Det er viktig at flere aktører spiller på samme lag slik at vi kan få gods nordover så billig som mulig. Alt handler til slutt om hvor mye det koster å frakte hver enkelt konteiner fram til bestemmelsesstedet, sier Selven.

Selven mener at en konteinerbåt, der flere aktører bidrar, vil være det mest effektive og lønnsomme.

– Det er alltid noen som må ta en større risiko enn andre. Men får vi til en båtlinje ønsker vi oss til Rødskjær. Lødingenalternativet har vi droppet. Lødingen blir for usentralt i forhold til kundene, sier han.

Midt i skipsleia

Om det blir Rødskjær avhenger om hva Harstad Havn/Harstad kommune får til. (se egen sak).

– Det å få en terminal midt i skipsleia, som ligger nært kundene vil være optimalt for oss. Jeg tror det skal være mulig å få til en framtidsrettet terminal på Rødskjær, for vi er i en god dialog med Harstad Havn.

I dag er PostNord, tidligere Tollpost Globe, en av de virkelige store gigantene i godsfamilien, lokalisert på Stangnesbasen.

– På sikt vil ikke Stangnesbasen være stor nok. Vår leieavtale går ut i 2019, og i god tid før må vi har funnet en permanent løsning for godset som skal til Ofoten, Harstad, Lofoten og Vesterålen, sier han.

Selven sier de har sett på det nye næringsarealet til Bjørn Rasch Tellefsen på nordsia.

– Det er et av flere aktuelle områder. Det blir mer aktuelt når tunnelen er ferdig, men primært ønsker vi oss til Rødskjær.

Fleksibiltet

I 27 år drev Postnord, tidligere Tollpost Globe, en konteinerrute. Båten ble etter hvert for liten, kunne ta 66 togkonteinere og den ble for gammel og ulønnsom. Tege fraktet årlig 20.000 konteinere kun for Postnord. Det gjorde at rundt 8.000 vogntog var borte fra dårlige nordnorske veier.

– Vi ønsker ikke å drifte en slik båt alene. Det vil knytte oss for mye til sjø. Våre kunder har krav som vi må etterkomme. Derfor ønsker vi stor flekibiliget slik at man kan bruke både båt, tog og bil, sier han.

Bodø Havn har prosjektansvaret for å utrede båtruten mellom Bodø og Tromsø. I Bodø drømmer de om å bygge opp et stort logistikknutepunkt, men da må nordnorgelinjen bli en realitet. Kongstanken er å frakte godset som kommer fra Europa med tog til Bodø, og videre med båt til Tromsø.

Optimister

Prosjektleder Erlend Willumsen i Bodø Havn sier de jobber med å kartlegge godset og snakker med de forskjellige aktørene.

– Vi er i god dialog med oppdrettsnæringen, Asko og Norgegruppen. Alle har gitt oss positiv respons, så vi er optimister, sier han.

Willum sier narvikbedriften Transportutvikling jobber med en utredning om Nord-Norgelinjen (se egen sak).

– Den skal legges fram 30. oktober 2016.

Den tyske logistikkjempen Schenker har allerede investert på svensk side. Posten har valgt Bjerkvik og i Fauske er det også planer for å bygge opp et logistikknutepunkt. Felles for alle disse prosjektene er at sjø raskt blir uaktuelt.

Dette er saken:

  • I 27 år gikk fraktebåten Tege med gods langs kysten, i 2013 ble den tatt ut av tjeneste. Siden da har landsdelen manglet en egen båtrute for konteinerne.

  • Tege var blitt for liten og for lite lønnsom.

  • Siden da har det vært jobbet med å opprette en ny godsrute mellom Bodø og Tromsø med anløp i harstadregionen.

  • Harstad vil at det skal være Rødskjær.

  • Lødingen lanserte Fiskøya, nord i kommunen.

  • PostNord, en av de store gigantene, ønsker Rødskjær, og mener Lødingen blir for usentralt.

  • Flere aktører ser på hvordan de billigst mulig skal få gods nordover.

  • Det pågår nå en kamp om det skal brukes vei, tog eller båt i framtiden.

  • Regjeringen vil ha gods fra vei til sjø.

Reder: Einar Eidshaug i Eidshaug rederi Foto: privat
Faksimile: 23. januar 2015.
Faksimile: 21. januar 2015