Senja, Kvaløya, Nord-Troms og Rå videregående skoler er plukket ut til å være med i et nytt prosjekt som skal bedre læringsmiljøet, styrke god psykisk helse og hindre frafall i videregående opplæring. Forskere skal måle effekten underveis.

Det er Kunnskapsdepartementet som gjennom Program for bedre gjennomføring (PBG), som står bak prosjektet. Troms fylkeskommune er plukket ut til å delta, i et samarbeid med fylkeskommunene Sogn og Fjordane, Nordland og Hordaland. Til sammen er det 17 skoler med i prosjektet. Tiltakene som skal prøves ut er «Drømmeskolen» og «Nærværsteam».

I Troms skal Rå og Nord-Troms videregående skoler gjennomføre Drømmeskoleprogrammet, mens Senja og Kvaløya videregående skoler også skal prøve ut Nærværsteam. Breivika og Bardufoss videregående skoler skal fungere som kontrollskoler. Alle skolene som er med i prosjektet vil i løpet av prosjektperioden bli tett fulgt opp av forskere og organisasjonen Voksne for barn.

- Dette er et spennende prosjekt som forhåpentligvis vil gjøre elevene bedre i stand til å mestre videregående opplæring. Dersom prosjektet gir slike resultater, vil vi innføre dette som en permanent ordning, sier fylkesutdanningssjef Sedolf Slettli.

Drømmeskolen er et helsefremmende program, med spesielt fokus på overgangen fra ungdomsskole til videregående opplæring. Programmeter er en del av Helsedirektoratets satsing på psykisk helse i skolen.

- Vi er glad for at flere av skolene i Troms får være med på en programsatsing som passer inn i det arbeidet som gjøres for bedre overgang mellom skolenivåene, økt kvalitet og gjennomføring. At de utvalgte skolene også får forskningsoppfølging, er ekstra bra for å kunne ta det videre senere, sier fylkesråd for utdanning Roar Sollied (V).

Nærværsteam er en rettet oppfølging av ungdom som står i fare for å falle ut av videregående opplæring. Teamet skal også jobbe for tilbakeføring til opplæring blant de som allerede har falt ut. Målet her er å skape gode overganger til neste trinn i opplæringa, få ned elevfravær og å øke motivasjonen til å fullføre opplæring.

Om prosjektet:

  • Prosjektet er treårig, og starter skoleåret 2016-2017.

  • Tiltakene skal effekt-evalueres av forskere fra Hemil-senteret (UiB), Nordlandsforskning og Oxford Research. Forskergruppa ledes av Torill Bognes Larsen.

  • Totalramma er på vel 44 millioner kroner. I underkant av halvparten av midlene skal brukes til utprøving av de to tiltakene, mens resten av pengene skal gå til følge- og effektevaluering.