Sophie Elise kåret til mektigste kvinne i norske medier

  Foto: Sophie Elise Isachsen

nyheter

Bloggeren Sophie Elise Isachsen fra Harstad er av nettstedet Medier24 kåret til mektigste kvinne i norske medier.

Det er for øvrig tidligere Harstad Tidende-redaktør Bård Borch Michalsen som har byline på saken om kåringen av «Medie-Norges 50 mektigste» for 2015. Det er hans sønn, Gard L. Michalsen, som er redaktør i Medier24. Også han er involvert i utformingen av listen.

– Kåringen pretenderer ikke å være vitenskapelig. Men vi har lett etter de som har makt i Medie-Norge, og det dreier seg om to typer makt: Makten over pengene, og den redigerende makten – altså over det som skrives, forklarer Bård Borch Michalsen til VG Nett.


– Utrolig gøy å vinne

Sophie Elise Isachsen ble mandag kveld kåret til Årets blogger i Norge.

 

Sophie Eilse havner på 11.-plass på kåringen og har fått følgende begrunnelse for valget:

"Norges største blogger og en viktig «influencer». Har solid tak på unge damer, og har det siste året tatt steg i en mer seriøs retning. Representerer en utvikling som den tradisjonelle mediebransjen, med få unntak, fortsatt ikke har sett. Setter også dagsorden gjennom de tradisjonelle kanalene."


 

Sophie Eilse er fornøyd med kåringen:

– Dette er helt fantastisk! Virkelig en opptur for meg og veldig motiverende. Fineste jul- og nyttårsgaven jeg kunne ha fått. Det viser også at man ikke skal undervurdere de unge, sier 21-åringen til VG.


Sophie Elises mobil stjålet:

- Hvis noen vil ydmyke meg, får de nok til det

Blogger Sophie Elise Isachsen fryktet at private bilder og informasjon kom på avveie.

 

Redaktør Gard L. Michalsen mener at Sophie Elise er en representant for de nye mediene, både personlig og som symbol.

– Hun har flere lesere enn mange aviser, og definitivt flere enn de fleste enkeltkommentatorer. Hun setter dagsorden både gjennom egen blogg og i tradisjonelle medier, når hun setter fingeren på noe. Her tror jeg de tradisjonelle mediehusene i alt for liten grad har fått med seg hvordan unge under 20 og 30 konsumerer medier, sier han til VG.

Listen toppes av 10 menn, der Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted, er på topp. Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media som eier blant annet Harstad Tidende, ligger på plass nummer sju.