Helge Ingstad er endelig over vann

Den forliste fregatten KNM Helge Ingstad brøt vannflaten i 8-tiden tirsdag – bare timer etter at den kompliserte bergingsaksjonen startet.

Den forliste fregatten KNM Helge Ingstad brøt vannoverflaten tirsdag morgen. Hevingsarbeidet i Hjeltefjorden startet bare timer tidligere. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix 

Kranskipene «Gulliver» og «Rambiz» ligger på Hanøytangen klar for å heve KNM «Helge Ingstad» så det kan transporteres tilbake til Haakonsvern. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix 

Lekterne Rambiz og Gulliver begynte natt til tirsdag å heve den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad i Hjeltefjorden. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix 

innenriks

Hevingen av fregatten startet i 4-tiden natt til tirsdag, noen timer senere kunne store deler av fartøyet ses over vannflaten. Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA besluttet natt til tirsdag at tiden var inne for heving.

– Beslutningen er tatt nå fordi vi har dobbeltsjekket og trippeltsjekket alle hensyn, fra værvinduet vi har nå til personsikkerhet. Alt er klart. Det er fortsatt et risikabelt arbeid på grunn av kompleksiteten i hevingen, sier bergingsleder Anders Penna i BOA til NTB.

Arbeidet er ventet å ta fem til seks døgn. Rundt 300 personer er involvert. De fordeles på to skift.

Skipet ligger fortsatt delvis på siden, og skal rettes opp før en senkelekter kan skyves innunder det.

Komplisert arbeid

Kranlekterne Gulliver og Rambiz skal løfte fregatten samtidig med til sammen fire kraner. Disse må løfte synkront, og kranlekterne må derfor ligge helt i ro ved siden av hverandre.

– Dette er veldig omfattende og krevende arbeid, sier Penna.

Han anslo i utgangspunktet at synlige forandringer på fregattens posisjon ville komme rundt onsdag, så slik situasjonen så ut tirsdag morgen syntes arbeidet å ligge godt foran skjemaet. Etter planen skal fartøyet være klart til å sikres på den nedsenkbare lekteren Boa Barge 33 først torsdag eller fredag.

Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, kan fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fregatten skal repareres eller skrotes.

Dyr berging

Fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS tidlig om morgenen 8. november ved Stureterminalen i Hordaland. Åtte personer ble lettere skadd.

Den ble påført en stor flenge i skroget og fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land. Fregatten har siden blitt liggende delvis under vann.

Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket. Etter det TV 2 erfarer, stiger kostnaden med minst 3 millioner kroner per dag med utsettelse.

Det er fortsatt en viss spenning knyttet til vær- og vindforhold på stedet, men beslutningen om å starte hevingen av fregatten ble tatt på grunnlag av prognoser som tilsier stabile og trygge forhold i flere dager fremover.