HT mener:

Smittevern er mye mer enn klistremerker på et sete

Troms fylkestrafikk er overrasket over at passasjerene ikke legger nok vekt på smittevern. Selv går selskapet langt i å fraskrive seg alt ansvar.

Dette handler ikke om å være barnepike. Vi snakker om å legge forholdene best mulig til rette.

leder

På annen måte kan man vanskelig forstå forsvarstalen fra Troms fylkestrafikk etter at en passasjer sto frem og fortalte om manglende smittevern på hurtigbåten mellom Harstad og Tromsø. Passasjerens ankepunkter var trengsel, manglende bruk av munnbind, mangelfull informasjon og ingen systematisk registrering av passasjerene som var om bord. «Hvis folk ikke må registrere seg, risikerer man at man ikke får informert andre passasjerer dersom det har vært en smittet om bord», påpeker passasjeren i et intervju med Harstad Tidende. Her peker hun på en alvorlig svakhet som i realiteten setter smittesporerne sjakk matt.

Av høyst forståelige grunner er det slutt på å lese navn og nummer inn i en mikrofon. Det er imidlertid oppsiktsvekkende at man ikke har sørget for en erstatning som sikrer at man vet hvem som er om bord i fartøyet. Det er åpenbart gode grunner til at vi i en årrekke har legitimert oss ved ombordstigning. Det er ikke mindre viktig nå. Tvert imot.

Dette bør Troms fylkestrafikk sørge for å få på plass, og da er det dessverre ikke godt nok vise til at dette er en frivillig ordning, og at nødvendig informasjon er å finne på klistremerker på setene. Vi vet at dette ikke blir tatt tilstrekkelig på alvor, og at mange opplever det som altfor komplisert å skulle skanne strekkoder og QR-koder med en smarttelefon.

Det er forståelig at mannskapene «ikke har kapasitet til å gå rundt å være barnepike», som Troms fylkestrafikk uttrykker det. Det er også riktig at vi alle sammen må ta et dugnadsansvar i den alvorlige situasjonen vi står i. Men før ansvaret skyves over på passasjerene, må Troms fylkestrafikk stille seg selv noen spørsmål. Hvorfor brukes ikke høyttaleranlegg og informasjonsskjermer til å opplyse om smittevern og passasjerregistrering? Og ville det kanskje vært smart å ha munnbind tilgjengelig for salg i kiosken?

Dette handler ikke om å være barnepike. Vi snakker om å legge forholdene best mulig til rette for å praktisere godt smittevern.